Kan een 50 hz tv overweg met 60 hz?

Dat ze dus wel 60hz aan kunnen maar daarvan maar 50hz laten zien. Want op de xbox 360 kunnen sommige spellen alleen op 60 hz.

Toegevoegd na 40 seconden:
dat scheelt namelijk erg in prijs.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (3)

Een tv kan wel overweg met 60 hz.
Alleen zoals je aangeeft: hij laat maar 50 hz daarvan zien.

Maar: het spel kan waarschijnlijk niet overweg met jou tv. Dat is namelijk een heel ander verhaal. Als het mogelijk is, zou ik vragen of je het uit kan proberen. Maar ik denk dat je pech hebt, en dat het niet lukt, omdat het spel niet gemaakt is voor jou tv.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, maar dan geldt nog steeds: vraagt het spel 60 hz?
Dan kan het waarschijnlijk niet op een tv van 50 hz.
Zo wie zo zou ik een 100hz tv kopen als ik jou was, dat is het geld meer dan waard!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een tv?! Dus wat bedoel je? Elke tv die 50hz aan kan kan 60hz aan? Dat is sowieso onjuist.
Het Nederlandse lichtnet heeft standaard een fluctuatie van 50 hz, dus er zal bij jouw TV nooit meer dan 50hz binnenkomen.
De verhoging van het aantal hz per seconde gebeurt kunstmatige in het TV toestel of in de xbox.
De vraag is zodoende erg onduidelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het antwoord zodoende ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de xbox een 60hz signaal opbouwt, wat komt er dan binnen op die tv?
Of een tv 60hz signaal accepteert staat als het goed is beschreven in de specificaties van de TV, als er staat dat deze NTSC compatible is zit je goed. Een tv hoeft geen 100hz weer te geven om 60hz te kunnen doen(zag dat je daar ook iets verkeerd over dacht).

Om je antwoord te geven: dat ligt aan de de tv die je wil gaan kopen.

Toegevoegd na 30 minuten:
Overigens ga ik er vanuit dat tegenwoordig elke (Europese)tv ook een 60hz signaal accepteert.

Toegevoegd na 41 minuten:
Jups, bijna alle "moderne" tv's kunnen zowel 50 als 60 hz aan http://www.avsforum.com/t/1372339/can-my-tv-output-50-and-60hz . Oudere CRT's gingen vaak zwart-wit beeld vertonen als je ze 60hz voerde, of compleet verstoord beeld/kleuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het enige signaal dat binnen komt is het standaard 50hz signaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nope, je bent in de war met het enige televisie signaal, dus geleverd via de coax aansluiting of gelverd via een digitale settopbox. Met andere apparaten als PS3/Xbox/PC/Blu-ray speler kan je 24/24/30/50/60 hz signalen de tv insturen. Net zoals bijvoorbeeld het scherm waar je nu naar kijkt (lcd computerscherm) altijd op 60hz loopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://en.wikipedia.org/wiki/PAL_region#60_Hz_operation
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
24/25/30/.. moet het zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Europa was gekozen voor 50 Hz (50x per seconde = 3000x per minuut). De generator met één poolpaar draait dan 3000 omwentelingen per minuut, in de Verenigde staten 3600 tr/min. De keuze voor 60 Hz werd ingegeven door een nog hoger rendement bij een hoger toerental van de turbine. Bij een hogere frequentie (60 Hz in plaats van 50 Hz) kunnen ook kleinere transformatoren voor hetzelfde vermogen gebruikt worden. De transportverliezen zijn echter weer hoger dan bij 50 Hz. Door dit verschil in netfrequentie is elektrische apparatuur gemaakt voor het Europese 50 Hz-net, vaak niet bruikbaar in een 60 Hz-net. En andersom ook niet.
Veel moderne apparaten, zoals computers, zijn niet kritisch en werken probleemloos op het Amerikaanse of Europese net zonder dat er iets hoeft te worden omgeschakeld. Deze apparaten zetten de wisselstroom vaak om naar gelijkstroom met een gelijkrichter waardoor de frequentie 0 wordt. De frequentie voor de gelijkrichter doet er dan niet toe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat was in een ver verleden, tegenwoordig zijn tv's niet veel anders meer dan computermonitoren* (alhoewel er ook al CRT's waren die 60hz accepteerden) die dus zoals jouw artikel al vermeldt op een andere manier omgaan met frequenties. Let ook vooral op de woorden "vaak niet" in jouw stukje(heb je er ook een link van?), dat betekent dus dat het kan, nu is dat vaak niet al vervangen door vaak wel, naar als je nu een Europese tv koopt die geen 60hz accepteert heb je echt dikke pech. Andersom (zoals te lezen valt in het stukje wat ik link van avsforum) komt het nog steeds vaak voor dat N-Amerikaanse apparatuur niet met 50hz-signaal overweg kan. *In een andere discussie zal ik dat bestrijden aangezien er heel wat is wat een computer monitor en een tv onderscheidt maar in dit geval is het mooi vergelijkbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, het komt uit wikipedia en is nog steeds actueel.
Het Europese lichtnet heeft nog steeds een frequentie van 50 hz.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het Europese lichtnet heeft nog steeds een frequentie van 50 hz. Ja dat bestrijd ik ook niet. Alleen kunnen TV's vandaag de dag "60 beelden per seconde uitsturende apparaten" gewoon accepteren. Ook is het televisie signaal nog steeds 50hz maar ook dat is de discussie/vraag niet. Europees lichtnet: 50hz
Televisie signaal Europa (PAL): 50Hz
Ouwe CRT TV's: accepteerden alleen 50hz en later konden sommige CRT's met 50 en 60hz overweg
TV's vandaag: Kunnen 24/25/30/50/60 hz/fps accepteren. Anders zou het hele idee van 24P onzin zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Europa was gekozen voor 50 Hz (50x per seconde = 3000x per minuut). De generator met één poolpaar draait dan 3000 omwentelingen per minuut, in de Verenigde staten 3600 tr/min. De keuze voor 60 Hz werd ingegeven door een nog hoger rendement bij een hoger toerental van de turbine. Bij een hogere frequentie (60 Hz in plaats van 50 Hz) kunnen ook kleinere transformatoren voor hetzelfde vermogen gebruikt worden. De transportverliezen zijn echter weer hoger dan bij 50 Hz Dat is nog steeds actueel(maar gaat helemaal niet over tv's) Door dit verschil in netfrequentie is elektrische apparatuur gemaakt voor het Europese 50 Hz-net, vaak niet bruikbaar in een 60 Hz-net. En andersom ook niet. Dat is ouwe koek Veel moderne apparaten, zoals computers, zijn niet kritisch en werken probleemloos op het Amerikaanse of Europese net zonder dat er iets hoeft te worden omgeschakeld. Deze apparaten zetten de wisselstroom vaak om naar gelijkstroom met een gelijkrichter waardoor de frequentie 0 wordt. De frequentie voor de gelijkrichter doet er dan niet toe. En dezelfde truc wordt nu dus ook zo'n beetje in TV's gebruikt.