explodeert je tv als er een piekstroom op komt te staan?

Als onweer in zou slaan op het stroom net en er komt in een keer heel veel stroom op je tv te staan maakt niet uit wat voor tv led/lcd/crt

explodeert die dan?

en zo ja heeft iemand een filmpje hier van kan hier namelijk weinig over vinden,

Toegevoegd na 14 minuten:
Was even vergeten dat een crt ( dus zo''n dikke tv )
implodeert dus niet uit elkaar spat maar in elkaar

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een crt toestel zal eerder imploderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ojaa dat is inderdaad ook zo

Het beste antwoord

Nee, een TV explodeert niet bij blikseminslag. In een moderne TV zit niets dat kan exploderen. Er komen vonken uit en rook. Heel misschien vliegt ie in brand.
Ook een ouderwetse TV met beeldbuis zal niet exploderen. Ook niet imploderen. De hoogspanning van de bliksem (ook al is die miloenen volt) duurt enkele microseconden en veroorzaakt geen breuk in het centimeters dikke glas.
Wel zal bij beide TV's alle onderdelen defect zijn, evenals alle andere elektronika in je huis en wellicht ook bij je buren.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Om een ontploffing te veroorzaken heb je een vluchtige ontstekingsbron nodig. Denk aan een gas of vloeistof. In de huidige TV's zitten wel brandbare onderdelen, maar deze branden niet extreem snel. Zoals aangegeven is het risico op brand zeker aanwezig en zal een hoop spul niet meer werken. Daar blijft het wel bij.