Kan met het huidige antennesysteem de bliksem nog in tv's inslaan?

Soms onweert het 's nachts, en ik vraag me dan af of je je bed uit moet om de antenne er uit te halen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het is echt een misverstand, dat het tegenwoordig niet kan gebeuren.
Via het kabelkastje, kan het ook inslaan, om dan via je kabel je huis en T.V. in te komen..
Maar ook via de grond!!
Stel het slaat bij je buren in hun tuin in, dan kan de spanning via de grond en je aarde je woning binnen komen, dus precies verkeerd om, ook dan heb je meestal schade aan apparatuur.
Maar ook kan een bliksem die vlak bij je huis is, zonder ook maar iets van je huis aan te raken, zo een krachtig energieveld rond zich hebben, dat je T. V. onherstelbaar kan beschadigen.
Dus de stekker en antenne er uit, wil niet altijd zeggen, dat je dan ook geen schade hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi antwoord Ed. +

Andere antwoorden (3)

Als je nog een heel oude "spriet" op het dak hebt staan en geen bliksemafleider, dan zou ik bij onweer de antennekabel uit de tv halen. Als je kabel hebt (KPB/Ziggo/UPC) hoef je nix te doen, dat is op zichzelf al beveiligd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
onterechte minnen, zonder commentaar natuurlijk...
Via de antennes van de kabelboer is inslag uitgesloten. Wel kan een blikseminslag vlak bij jouw huis zich via 'de kabel' een weg naar jouw TV banen.
De kabelnetwerken zijn vrij goed beveiligd, dus de kans dat het misgaat is heel klein.
Ik zou de antennestekkers er zeker nog uittrekken.
In de afgelopen vier jaar is de bliksem zeker twee keer in de "kabelkast" bij ons in de wijk ingeslagen en dus via de kabelaansluiting in huis binnen gekomen.
Resultaat: meer dan 5000 Euro schade aan TV's, DVD-spelers etc.

Toegevoegd na 38 seconden:
Oh, is niet echt een antwoord zie ik:
Ja, met het huidige antennesysteem kan de bliksem de tv's nog treffen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antwoord ja dus, zoals al vermeld b.v. via de centrale antenne kasten, maar wat dacht je van de stroom voorziening, of te wel je stopkontakt? Ook hier kan de bliksem inslaan. Zelfs als de bliksem een paar 100 meter verderop inslaat, kan jou apparatuur nog schade ondervinden. (Geld zowel voor 220 als antenne)