Gaat een plasma TV makkelijker kapot dan een LCD?

Ik wil een plasma scherm kopen maar ik krijg steeds te horen dat een plasma scherm 'lekkage' kan krijgen vanwege de vloeistof. Ze zeggen ook dat je een plasma scherm niet plat mag leggen...

Weet iemand of dit met de tegenwoordige plasma's waar is? Wat is nou de levensduur van een Plasma scherm?

Als aanvullend info wil ik de volgende specs hebben bij aankoop:

- Full HD
- 3D
- 130cm
- budget (rond 600-700 euro)

In vergelijking met deze specs, want kan ik van de kwaliteit ongeveer kunnen verwachten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze gaan alle 2 makkelijk kapot als je maar weet wat je moet doen om ze kapot te krijgen. ;-p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een Wii aanschaffen blijkt het meest effectief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=VVUMMorJTC8

Het beste antwoord

De belangrijkste verschillen tussen plasma en LCD zijn v.w.b de voordelen van de plasma dat 1- de "warmte of kleurechtheid" van het beeld bij plasma door de meeste mensen veel mooier wordt ervaren 2- Het beeld rustiger is Het enige nadeel is inderdaad een iets hoger stroomverbruik maar tegenwoordig is dat bij een scherm van gelijke afmetingen nog maar een 30 a 40 watt dus niet de eerder vermelde velen malen hoger.
De levensduur is inmiddels wel bewezen dat die van een plasma langer is.
Het rechtop vervoeren is alleen maar omdat de glasplaat relatief zwaar is t.o.v de afmetingen, als de vervoerder of magazijnmensen zo,n scherm plat te hard neerleggen kan de glasplaat barsten bij rechtop vervoeren gebeurt dit niet.
Vloeistof uit een plasma heb ik nog nooit van gehoord.
Een plasmascherm was en is vanaf 42" altijd goedkoper (slechte budgetapparaten niet meegerekend).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In plasma zit geen vloeistof maar gas, theoretisch zou dat kunnen ontsnappen, ik heb er echter nog nooit van gehoord. De levensduur van plasma is gelijkgetrokken na de eerste paar generaties plasmas, die het niet al te lang vol hielden. Het advies om een plasma staand te vervoeren geldt dacht ik nog wel steeds.

Voor dat geld kan je bijvoorbeeld deze Samsung halen: http://www.kieskeurig.nl/plasma_tv/samsung/ps51d550/reviews/958481/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plasma gaat net zolang mee als lcd maar kost vele malen meer aan stroom .
Zover ik weet mag je een plasma nog steeds alleen rechtop vervoeren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een plasma scherm verbruikt niet meer stroom dan een LCD scherm.
Een al lang door de techniek achterhaald antwoord dus.
De levensduur van een plasmascherm verschilt niet met het LCD scherm.
Plat vervoeren kan geen kwaad.
Het wordt alleen afgeraden ivm het feit dat wanneer het een groot scherm betreft er gemakkelijker breuk kan optreden.
Er zit GEEN vloeistof in een plasmascherm!
In één antwoord las ik dat een plasmascherm vele malen meer stroom zou verbruiken.
Dit antwoord is grote onzin!
Een modern plasmascherm gebruikt niet méér energie dan een LCD scherm.