Kan het tv kabel signaal nog een keer versterkt worden?

Ik heb een tv kabel die gesplit is, de ene kant naar een tv en de ander naar een tv boven(geen versterker ertussen) kan ik nu een splitversterker hangen aan al een gesplitte tv kabel? Ik wil namelijk ook een tv op mijn kamer maar het signaal is al een keer gesplit dus ik weet niet of ik er een versterker aan kan hangen aan het gesplitte deel. Weet iemand of dit kan? Of dat ik een andere mogelijkheid moet toepassen?. Wil namelijk niet nog een keer een kabel naar boven leggen:)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Je kunt het signaal met een antenneversterker ophalen, maar meestal versterk je de ruis mee.
Beter kun je de kabel verdelen met z.g. rijgdozen: de aansluiting die de kabelmaatschappij heeft gemonteerd is een einddoos met alleen een ingang die verdeeld wordt tussen de radio- en de TVaansluiting.
Rijgdozen hebben behalve een ingang ook een uitgang waarop je een coaxkabel kunt schroeven die het vrijwel onverzwakte signaal naar een volgende rijg- of einddoos kan doorgeven.
Sluit een serie rijgdozen altijd af met een einddoos.
Je kunt op deze wijze tot wel 5 aansluitingen maken mits je goede coax en kwalitatief goede aansluitdozen gebruikt.
Als je ook internet via de kabel hebt sluit die dan het liefst bij de eerste doos aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Zo een rijgdoos verzwakt ook al gauw 3 dB. Dat lijkt niet veel, maar als je al een slecht signaal je huis binnenkrijgt kan het net té veel zijn.

Andere antwoorden (3)

Uiteraard kan je dat signaal nog een keer versterken; de vraag is of het nodig is. Een teveel versterkt signaal geeft namelijk een slechter beeld. Ik zou het eerst proberen met een normale (metalen) splitter zonder een extra versterker ertussen. Mocht het beeld tegenvallen dan kan je hem er altijd nog tussen zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor dat kan, de signaal zal wel verbeteren maar er zit wel een max aan. als de signaal al verzwakt is zal het wel minder worden maar weggaan zal het niet.En hoe vaak zal het voorkokmen dat alle tv's tegelijk aanstaan? in het praktijk zullen het maar 2 zijn en dan is de signaal zeker goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan, als het nodig is.
Neem wel een goede kwaliteit versterker - dien dingen van een tientje bij de Gamma maken je niet blij waarschijnlijk en heel belangrijk:
Ze de versterker aan het begin van de kabel!
Een goed signaal versterken geeft aan het eind van je kabel een veel beter resultaat dan aan het eind van de kabel een ruiserig signaal versterken: de ruis wordt namelijk ook versterkt en je eindigt met een sterk ruiserig signaal!