Ik hoor altijd dat plasma tv's zo duur zijn in stroomverbruik. Maar als ik ze vergelijk met lcd's in kw dan zie ik dat verschil niet zo. Hoe zit dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Dat verschil is inderdaad niet zo groot. Maar deze gedachte is ontstaan doordat (vooral in het begin van de platte tv's) plasmaschermen veel groter waren dan gewone tv's, en ook meer energie gebruikten. Maar als je een plasma-tv met een zelfde formaat lcd-tv vergelijkt, valt het verschil erg mee.
bamibal
12 jaar geleden
Ik heb kortgeleden een lcd tv uitgezocht. De verschillen tussen 2 lcd tv's , met zelfde schermgrootte, waren ook al aanzienlijk. het goedkopere model verbruikte 2 keer meer stroom dan de duurdere. Een simpele rekensom gaf aan dat je met een 2000 uur tv kijken het prijsverschil inclusief rente ruim terug had. (2 jaar bij 3 uur per dag tv aan)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een LCD verbruikt altijd het zelfde vermogen. Een plasma niet. Een plasma scherm verbruikt veel als je een wit beeld hebt en heel weinig als je beeld zwart is. Als je het Het verbruik varieert dus en hangt ook af van hoe je hem insteld. Bij de eerste plasma schermen was inderdaad zo dat ze veel stroom verbruikte.
let wel op het merk. Als je voor een plasma gaat adviseer ik Panasonic (zit veel pioneer in). Deze lopen voorop met deze techniek!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bovenstaand antwoord is absoluut niet juist!
Het verbruik van een LCD tv is niet constant.
Een LCD tv verbruikt veel meer stroom bij een donker beeld.
Een Plasma tv bij een licht beeld.
Het gemiddelde verbruik zal tussen beide toestellen niet zo veel verschillen.
Ook het geadviseerde merk is niet zomaar aan te raden. Neem bijvoorbeeld vergelijkbare toestellen van Philips en Panasonic en je zult zien dat de Panasonic echt veel meer stroom verbruikt dan de Philips.
(Een vakman)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok zou kunnen dat het tegenwoordig nog meer bij elkaar ligt. Maar wat je onderaan zegt klopt op het LCD gebied, maar ik heb het over plasma schermen! en philips maakt (voor de consumenten in iedergeval) al een paar jaar geen plasma schermen meer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OK had er even moeten bijvermelden dat de Philips plasma niet meer onder de naam Philips wordt verkocht maar onder de naam van LG.