Waarom kan b.v. een DVD+R plotseling niet opneembaar en niet afspeelbaar worden?

Ik heb eerder zo´n vraag gesteld. Ik kreeg slechts 1 antwoord, dat het aan diverse dingen kan liggen. Aan welke dingen dan?

Ik gebruik vaak DVD+R schijfjes in mijn Sony DVD-recorder. Het gebeurt zo nu en dan het volgende. Ik had eerst een aantal opnames gekopieerd van de harde schijf naar een schijfje. Die opnamen waren goed afspeelbaar op het schijfje. Ik had het schijfje niet gefinaliseerd. Ik had het schijfje ook niet uit de recorder gehad. Vervolgens wilde ik weer wat overzetten van de harde schijf op het schijfje. Toen verscheen een mededeling op het scherm, dat het schijfje niet opneembaar is, terwijl nog genoeg kopieerruimte op het schijfje was. Ik wilde daarop kijken wat er wel op het schijfje zat. Dan kon ik het finaliseren. Maar dat kon niet, want er verscheen een mededeling, dat het schijfje niet afspeelbaar is. Dus wat eerst wel op het schijfje zat was er zomaar afgegaan, zonder dat ik de opnamen had gewist. Weg opnamen. Hoe kan dat?

12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk is sowieso de beste tijd om je vraag te stellen op een avond. Veel mensen zitten dan op hun computer / mp4 spelers etc. Dus wat dacht je van dat een keer proberen? En als je geen antwoorden krijgt kun je ook altijd nog andere forums gebruiken: ook weer beter in de avond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja het is de laatste tijd een beetje stilletjes op GV... komt denk ik omdat mensen liever warmpjes met een deken achter de tv hangen dan achter de computer...

Antwoorden (3)

een dvd+r is geen schijf die je bijvoorbeeld als hard schijf kan gebruiken. daarnaast kan je met een dvd+r maar slechts 1x branden... wil je meerdere keren willen dan zou je +rw moeten nemen
Overigens raad ik je voortaan aan om een dvd- te nemen.. die worden meer ondersteunt op meerdere dvd spelers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo is het maar net
ter aanvulling +RW staat voor Re Write (her schrijven)
misschien verklaart dit alles
corzijlstra
12 jaar geleden
Zolang een DVD niet vol is of niet gefinaliseerd is, moeten er toch nieuwe opnamen op kunnen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nope
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat we nu alleen maar in herhaling vallen...
Een gewone DVD -R (of +R) is maar één keer beschrijfbaar/ opneembaar. Daarbij maakt het niets uit of je hem helemaal volplempt of er maar een paar kleine dingetjes opzet ; gebruikt is gebruikt, en niet opnieuw te gebruiken. Probeer je dat wel, dan raak je soms - inderdaad- ook kwijt wat er al op stond.

Als je vaker iets wilt backuppen op een DVD zul je een DVD-RW (re-writable) moeten nemen. Of een externe harde schijf natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
corzijlstra
12 jaar geleden
Zolang men een DVD niet finaliseert, moet men er toch nieuwe dingen op kunnen zetten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maakt niets uit... zolang er alleen maar een "R" staat kan je maar 1X branden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@sirjohn Ja, je kan elke bit maar een keer branden, maar met multisession branden kan je een DVD/CD in meerdere keren branden. Dus eerst de eerste helft van de disc daarna de andere helft (bijv.) na de tweede helft kan je finalizen want een disc die nog niet gefinalized is (en dus bijgebrand kan worden) is meestal niet af te lezen in een stand-alone speler. Sommige brandprogramma's moet je zelfs eerst op non-multisession zetten anders kan je weinig met je gebrande discs. Van ons internationale neefje : http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20081218002924AAlvhpU Ik weet echter niet of DVD-recorders multi-session ondersteunen, en gok dus dat na elke brand actie er altijd gefinalized wordt.
corzijlstra
12 jaar geleden
Het is zo, dat DVD's+R bij mij meestal gewoon opneembaar en afspeelbaar blijven als ik er wat nieuws op wil zetten. Af en toe is dat niet het geval. Waarom soms wel en soms niet?
Wanneer je opnamen op het schijfje hebt gezet en de schijf is niet helemaal vol kun je hem,als je hem tenminste niet hebt gefinaliseerd ALTIJD aanvullen met andere opnamen.
Ik zou het apparaat eens na laten kijken want het is echt niet mogelijk dat een schijf die niet vol is en niet gefinaliseerd niet meer wordt herkend.
Aanvullen moet ALTIJD mogelijk zijn.
DVD+R of DVD-R moet helemaal niets uitmaken in dit geval.
DE opnamen kunnen ook niet van het schijfje verdwenen zijn zoals je denkt,want een DVD+ of -R is niet uitwisbaar.
DE oorzaak van het niet meer herkennen van de DVD zul je toch echt in de software van je recorder moeten zoeken.