Heb ik een modernere tv nodig om scherper beeld te krijgen of is het voldoende om over te stappen van analoog naar digitaal?

Toestel is ongeveer 10 jaar oud en heb nog een analoge aansluiting.
DVD kwaliteit laat te wensen over..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (6)

Als je DVD´s niet scherp zijn, dan is dat een goede indicatie dat je toe bent aan een nieuwe machine )Tenminste, als je scherper beeld wilt'.

(Even voor de zekerheid± Het zijn NIET je ogen he..)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sowieso is digitaal wel scherper, maar daar is een moderne tv ook wel belangrijk voor. Dan kan je met een HDMI kabel prachtig beeld op je tv krijgen. HD tv's kosten tegenwoordig ook helemaal niet meer zo veel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw TV is 10 jaar oud en komt nog uit het analoge tijdperk. Bij een analoge TV wordt het beeld (ook DVD) opgebouwd en weergegeven op 625 beeldlijnen. Dit is niet bepaald 'een scherp beeld '. Wil je een scherp beeld dan zul je toch uit moeten kijken naar een digitale (modernere) TV. Ben je tevreden met je huidige beeldkwaliteit dan is het wel mogelijk om digitale uitzendingen op je analoge TV te ontvangen. Voor ongeveer € 100,00 schaf je een decoder + smartcard aan en deze verbind je via een scart kabel met je analoge TV. Maar het blijven 625 beeldlijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook met jouw verouderde tv zal het beeld aanzienlijk beter zijn als je overstapt van analoog naar digitaal. En zo zal het beeld nog stukken beter zijn met een nieuwere tv met 100hz of hoger dan met jouw verouderde tv die waarschijnlijk 50 of 60hz is. Ik zou zeggen probeer het eerst gewoon uit op je oude tv en dan kun je altijd nog besluiten of je een nieuwe tv noodzakelijk vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige oudere toestellen met een beeldbuis hebben soms de kwaal dat de focusspanning verloopt. Dat uit zich in een iets of meer onscherp beeld.
De focus-regeling zit helaas in het toestel en alleen door een tv-technicus af te regelen.
Vaak met een goed afgeregelde focus-spanning ziet het er weer iets scherper uit.
Dat zou een uitgave tijdelijk besparen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een scherper beeld wil zal je niet alleen een HDTV moeten aanschaffen maar ook een HD-ontvanger en een Blu-Ray speler. Een "nieuwe"platte tv kopen zonder te investeren in een beter bronsignaal heeft in mijn ogen een negatief effect op het kijkplezier.

Zeker als je een analoge beeldbuis gewend bent die relatief soepel omgaat met zwak signaal. Een HDTV zal heel goed laten zien hoe slecht het bronsignaal is, zeker omdat alles nog een uitvergroot en opgerekt wordt.

In mijn ogen zijn de volgende combinaties goed:

Analoge CRT beeldbuis
+DVD speler
+ analoog/digitaal tv signaal

HDTV set
+Blu-Ray speler
+digitaal HDTV signaal

Toegevoegd na 53 seconden:
een=eens

Toegevoegd na 4 minuten:
Je DVD's zijn nog heel goed te kijken op een HDTV+Blu-Ray speler omdat de meeste Blu-Ray spelers het DVD-signaal netjes upscalen en digitaal via HDMI aanleveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oneens DVD=625 lijnen (576i), dat komt precies overeen met wat een CRT aankan. Bij een HDTV (720/1080 lijnen) zal dat geupscaled moeten worden. Blu-ray doet 1080p wat precies overeenkomt met een full HD set dus ook geen upscaling. Een VCR (geen videospeler, een Blu-ray spelers en DVD-spelers zijn ook videospelers) geeft een resolutie die onder het maximum zit van CRTbakken en is heel storingsgevoelig, DVD was op een CRT een hele vooruitgang.