Het verschil tussen 50hz en 100hz?

En heb je met 50hz 80 cm tv op een slaapkamer erg veel last van het naijl effect?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naijlen heeft niet veel met 50/100hz te maken maar met de verversingssnelheid van je tv. Plasma en CRT hebben er sowieso haast geen last van. 100hz is ervoor om een rustiger beeld te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer krijg je dan wel last van het naijl-effect?

Het beste antwoord

Een 50 hertz toestel toont 25 "foto's" per seconde, dit omdat eenmaal de pare en vervolgens de onpare lijnen van de foto getoond worden, vandaar die 50 hertz. Vermits het TV signaal gemaakt is voor 50 Hertz weergave werkt een 100 Hertz toestel als volgt: Het geheugen van de TV slaat een volledige foto op en geeft die vervolgens 2x achter elkaar in dubbele snelheid weer. Tijdens de dubbele weergave van die foto neemt het toestel de volgende foto op en geeft deze vervolgens (1/50e van een seconde later) 2x weer, enzovoort. Voordeel van deze techniek: Het beeld is stabieler, daardoor flitst het beeld minder. Nadeel: hoe meer er in een TV zit, hoe meer er kapot kan gaan, en de vervanging van een 100 Hertz module is vrij duur.

Toegevoegd na 8 minuten:
50 Hertz is een standaard van begin vorige eeuw. Als men echter het signaal van alle zenders zou veranderen naar 100 Hertz (wat technisch heden ten dage geen probleem zou zijn) moeten alle mensen die een 50 Hertz toestel hebben, deze vervangen. Vandaar dat men genoodzaakt is de 50 Hertz te behouden als standaard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is die 100 hertz in een module? dus zou je dan van een 50 hertz tv een 100 hertz tv kunnen maken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
veeeeel mensen hebben een 50 hertz tv
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@giovisser: zomaar van gelijk welke 50 Hertz TV een 100 Hertz maken gaat niet. Met 100 Hertz module bedoel ik dat de 100 Hertz printplaat apart zit in het toestel, dit om herstellingen te vereenvoudigen. De rest van het toestel (zoals synchronisatie IC bv.) moet dit ook aankunnen.
Als je een 100 Hertz wil kan je best meteen een 100 Hertz kopen. Dat is allemaal iets anders als bij een PC, waar je wel makkelijker een print kan wisselen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus een 50hz tv is nog wel gangbaar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
100hz uitzenden zou een ongelooflijk groot probleem veroorzaken. Ik weet niet helemaal hoe je het voor je ziet maar ten eerste is er haast geen enkele camera die in 100hz opneemt, er is dus geen content en ten tweede er is geen enkele tv die het accepteert, een 100hz TV ontvangt namelijk geen 100hz maar alleen 50hz en bouwt dat intern om. Dus elk onderdeel in de keten zal vervangen moeten worden omdat mogelijk te maken. Daarnaast zal de bandbreedte verdubbelen zodat er zenders weg moeten, een probleem dat je nu al ziet met HD-zenders die er voor zorgen dat analoge kabel weggedrukt gaat worden. Als je bedoelde dat zenders het 50hz signaal zouden verdubbelen hoef je alleen niet de camera's te vervangen maar nog steeds elke TV en elk decoderkastje. Dat zou ongeveer net zo'n impact hebben als de transitie naar HD-tv maar dan zonder enig verschil in kwaliteit als je het vergelijkt met wat een 100hz tv nu doet.

Andere antwoorden (2)

Een 100Hz t.v. geeft een rustiger beeld om naar te kijken.
I.P.V. 50 beelden per seconde krijg je er dan 100, waardoor het beeld vloeiender verloopt.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt me juist hoe meer beelden per seconden hoe vermoeiender voor je ogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@jc54: geen 100 beelden i.p.v. 50, maar 50 i.p.v. 25, zie uitleg hieronder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@wow: je ziet dezelfde foto 2x zéér snel achter elkaar waardoor het menselijke oog geen flitsen meer kan waarnemen, is dus juist rustgevender voor je ogen.
100 is rustiger om naar te kijken