TV: 50hz vs 100hz, Is het verschil goed te merken?

Hallo,

Ik heb laatst een TV besteld (81cm) op 50Hz, nu heb ik laatst van een vriend gehoord dat ik voor 20 euro meer, een TV met ongeveer dezelfde eigenschappen, maar dan met 100Hz kan kopen. Maar omdat ik binnenkort weg ga kost dit best wat moeite om deze TV terug te sturen en de nieuwe op te halen.

Dus nu voeg ik me af of zo'n 100Hz TV de moeite waard is tegen over mijn 50Hz TV? Is het verschil goed te merken of merk je er niks van?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
18K

Het beste antwoord

De meeste televisiesignalen werken op 50 Hz; er zitten 50 losse beeldjes per seconde in het signaal. Met 100 Hz-technologie wordt daar steeds één extra beeldje tussen gepla.atst. Het aantal beelden verdubbelt naar 100 beelden per seconde.

In de praktijk werkt 100 Hz-technologie niet altijd even goed. Bij gelijkmatige en redelijk goed voorspelbare bewegingen wordt het beeld op een 100 Hz tv vloeiender. Maar wanneer het gaat om snelle en ongelijkmatige bewegingen, zoals een rennend en springend konijn over een grasveld, zijn die bewegingen vaak niet goed meer te voorspellen. Het gevolg is dat de uitgerekende extra beeldjes niet zo goed passen bij het oorspronkelijke beeld, waardoor er beeldfouten te zien zijn. Het konijn is dan bijvoorbeeld minder gedetailleerd en heeft een wazig randje.

Daarnaast over de 75 hz bij correcte weergave is het verschil met blote oog niet meer te zien,dus 200 hz ,600 hz,allemaal onzin en nieuwe verkooptrucjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Verschil is zeker te merken/zien.
Er worden twee maal zoveel lijnen schreven op beeld als bij 50Hz toestellen, dus scherper
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verschil zit niet in de scherpte, ze hebben, als ze allebei Full HD zijn evenveel pixels.
Een 100 Hz TV kan echter beter omgaan met snel over het scherm bewegende objecten.
De snelle bewegingen zullen minder schokkerig verlopen.
Toch is een en ander nog afhankelijk hoe goed de processor in de TV de tussenliggende beeldjes bij een 100 Hz TV berekent.
Alleen als je in een winkel de TV's naast elkaar vergelijkt dan zul je een gegronde keuze kunnen doen: beter een goede 50 Hz dan een matige 100 Hz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja vooral tijdens bijv. Voetbalwedstrijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Hoe dan, leg eens uit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tijden voetbalwedstrijden gaat het beeld snel, daarom loopt als het beeld niet vaak genoeg ververst word per seconde niet vloeiend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ONZIN!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan snap je niks van het effect dat 100hz heeft, er wordt namelijk 2x hetzelfde frame uitgestuurd. Dit zorgt voor minder flikkering en meer rust voor je ogen.
let in de winkel b.v op een aftiteling van een film, bij 50Hz hapert deze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ONZIN!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is duidelijke taal zullen we maar zeggen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, maar maar 1) ik heb een aantal jaren in de verkoop gezeten van deze schermen. 2) ik heb ook in de technische dienst gezeten.
dus ik vraag aan u alle waar jullie je info van hebben.
want het enige wat ik hier hoor is afkraak van zinnige antwoorden. Maarja
Ik hoop dat de vraag steller er iets mee kan doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het haperen van aftiteling komt van telecine judder. Oftewel het proces van een film die met 24 fps opgenomen is op een tv afspelen die geen 24 fps aan kan. Als deze 60 hz (fps) aan kan wordt met 3:2 pull down uitgezonden, dit zie je met pans (camera bewegingen van links naar rechts maar ook van boven naar beneden. Tegenwoordig kunnen veel tv's 24p native afspelen zodat je deze problemen niet meer hebt. Als je dat niet bedoelt hapert het niet maar flikkert aftiteling en ondertiteling. Een reden waarom ik niet graag meer naar 50hz schermen kijk. Haperen en flikkeren zijn twee hele verschillende dingen in mijn beleving. http://en.wikipedia.org/wiki/Telecine#Telecine_judder
Wat een ongelofelijke nonsens wordt hier in de antwoorden te berde gebracht.
Een 50Hz. tv geeft geen schokkerig beeld,de ondertiteling hapert niet bij een 50Hz. tv etc.,etc...
Het enige verschil tussen een 50Hz en een 100Hz. tv is,dat het beeld van een 50Hz tv 50 X per seconde aan en uit gaat. Voor het menselijk oog waarneembaar als flikkeren. Voor het menselijk oog zijn de beelden dus eigenlijk te traag. Bij een 100Hz. tv gaat het beeld 100 X per seconde aan en uit. Het menselijk oog kan dit aan en uitschakelen niet meer waarnemen omdat het beeld goed beschouwd te snel aan en uit gaat om dit nog te kunnen zien.
In dit geval is dus het menselijk oog te traag en omdat het menselijk oog t.o.v. de 100HZ. tv te traag is ontstaat er een vloeiend beeld zonder flikkeringen.
Het beeld zal dus zuiverder en duidelijker overkomen.
Het kijken naar een 100Hz. tv is rustgevender omdat het beeld voor het menselijk oog "rustiger" is (de flikkering is weg) dan het kijken naar een 50Hz. tv.

Toegevoegd na 2 minuten:
IK bedoelde natuurlijk de aftiteling (had geschreven ondertiteling) hapert niet bij een 50Hz. tv als reactie op een van de onzinantwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent iets te snel van conclusie over de antwoorden.
Waar jij het over hebt klopt idd. maar dit is ALLEEN voor beeldbuis tv's. Weet je wel die oude tv's...
Bij lcd en plasma e.d. tv heeft de 100Hz een compleet andere betekenis!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wees dus alle niet te snel met het slecht beoordelen van een antwoord!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De 100Hz. techniek heft ALLEEN het flikkeren van het beeld op.
Bij LCD heft het het flikkeren van de achtergrondverlichting op en bij plasma (wat in principe hetzelfde werkt als de conventionele beeldbuis ware het dat iedere beeldpunt -in tegenstelling tot de conventionele beeldbuis- apart word aangestuurd) heft het het flikkeren van het beeld op.
Waar jij wellicht op doelt is de processor die vertragingen in het beeld opheft.
Deze processor wordt in zowel 50HZ. al 100Hz. tv's toegepast en heeft absoluut niets,maar dan ook werkelijk niets te maken met 100Hz. techniek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn 100hz plasma kan ik op 50hz zetten, dit heeft hij misschien in totaal 30 seconden gedaan omdat ik en mensen die het wilden zien er gelijk van overtuigd waren dat het terug moest naar 100hz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook niet beweert dat er geen verschil bestaat tussen 100 Hz. en 50Hz.
Het beeld van een 100Hz. tv is mooier en stabieler dan van een 50Hz. tv.
Ik heb alleen gereageerd op de nonsens die hier te berde wordt gebracht omdat er verschillende technieken door elkaar worden gehaald en er ook werkelijke onzin antwoorden worden gegeven!
Ik zit zelf in deze branche dus ga mij niet vertellen dat ik het bij het verkeerde eind heb!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het menselijk oog zal beelden van de 25 beeldjes per seconde al als vloeiend ervaren, alleen het licht is duidelijk als flikkering te merken.
Daarom werd al van oudsher het televisiebeeld steeds opgebouwd met 2 halve beelden die afwisselend door de even en oneven beeldlijnen werden gevormd.
Een LCD-TV heeft een achtergrondverlichting die op een veel hogere frequentie aangestuurd wordt: bij de versie met fluorescentiebuizen aan weerszijde van het scherm geeft de omvormer voor de benodigde hoogspanning een knipperfrequentie die ver in het kHz gebied ligt.
De essentie van 100, 200 of 400 Hz TVs ligt in het feit dat de processor die de beeldpunten aanstuurt tussenbeelden probeert uit te rekenen zodat bewegingen in beeld vloeiender verlopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probleem met 100hz is dat deze ook in twee varianten voorkomt. Framedoubling en Frameinterpolation. Oftewel 2 keer hetzelfde beeld laten zien
A-B-C-D-E > A-A-B-B-C-C-D-D-E-E
of een frame tussen twee beelden berekenen
A-B-C-D-E > A-AB-B-BC-C-CD-D-DE-E . Bij 200hz en meer wordt volgens mij bijna altijd gebruik gemaakt van framecreation/frameinterpolation. En @jack7 ik reageerde meer op 1000uf die beweerde dat het voor plasma anders werkt, nou dat zal kloppen maar het resultaat is toch min of meer hetzelfde.