Waarom hoor ik stroom?

Ik heb een televisie, een PlayStation 3 en nog een apparaat in één stekkerdoos zitten. Net heb ik een spelletje gespeeld op mijn PlayStation en toen ik hem uit wilde doen, leek het wel alsof ik stroom uit mijn tv hoorde komen, waar de stekker erin gaat bij de tv. Ik deed toen mijn PlayStation weer aan (in Stand-By mode, alleen het knopje achterop) en ik hoorde weer stroom achter mijn tv vandaan komen. Hoe is dit mogelijk?

Ik heb wel vaak dat als ik mijn tv-meubel schoon heb gemaakt en ik wil mijn tv aandoen, hij niet aangaat en ik ook stroom hoor omdat de stekker er een beetje uit is geschoten. Maar hoe is dit dan mogelijk, hoe kan ik het voorkomen en is dit gevaarlijk? Ik zag verder geen lichtflitsen of iets dergelijks.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoor je een bromtoon, bedoel je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, echt een knetterend geluid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan wordt het tijd dat je tv nagekeken wordt want je zegt het komt it me tv en das echt niet ok

Het beste antwoord

Het knetterende geluid dat je hoort komt van (heel kleine) vonkjes binnenin je stekkerdoos.

Waarschijnlijk komt dat van gecorrodeerde contacten - in je stekkerdoos, op de stekkerpinnen, of beide.

Door die corrosie heb je geen goed metaal-op-metaal-contact meer. De corrosie zorgt voor een kleine afstand tussen het metaal van de stekkerdoos en het metaal van de pinnen van de stekkers. Die afstand is zo klein dat de stroom er nog wel overheen komt, maar dan in de vorm van vonkjes.

Die vonkjes hoor je knetteren.

Het gevolg is dat het daarbinnen heet wordt. Dat geeft wat brandgevaar, hoewel het meestal zo'n vaart niet zal lopen. Verder zorgen de vonkjes voor versnelde extra corrosie, dus het probleem zal steeds erger worden.

Tot slot zorgen de vonkjes voor elektromagnetische velden. Bij sommige apparaten uit zich dat in een storende ruis.

De warmteproductie is het meest riskant. Daarom zou ik de stekkerdoos toch maar vervangen. Dan de pinnen van al je stekkers even controleren op corrosie, zonodig met een vijl of een schuurpapiertje weer even mooi glimmend schuren.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga sowieso nu mijn stekkerdoos vervangen, maar het geluid komt uit mijn tv zelf, waar de stekker erin gaat en dus niet uit de stekkerdoos.
Cryofiel
12 jaar geleden
??? Je bedoelt waar het *snoer* erin gaat? Want de stekker gaat niet in je TV... Als je bedoelt waar het snoer erin gaat, kan het de transformator zijn. Die willen wel eens zoemen of piepen. Dat is heel normaal en volkomen ongevaarlijk. Als je echt *knetteren* hoort, kunnen het vonkjes zijn. Bij een moderne (platte) TV hoort dat niet. In dat geval moet je je TV laten controleren. Als je nog zo'n mooie zware beeldbuis-TV hebt, kan de hoogspanning wel eens knetteren. Dat hoeft helemaal niet erg te zijn. Ken je het licht knetterende geluid dat ontstaat wanneer zo'n beeldbuis-TV een tijd heeft aangestaan, en je hem dan uitschakelt? Dan hoor je een paar seconden lang een soort geknetter. Dat is volkomen ongevaarlijk. Alle andere knetters zijn reden om je TV te laten controleren. Stof en vettigheid die zich in de loop der jaren hebben afgezet (vooral als er wordt gerookt) kunnen een geleidend laagje vormen. Dat is geen goede combinatie met elektronica, zeker niet wanneer er sprake is van hoogspanning. Zelf schoonmaken kan, maar je moet weten wat je doet, zeker bij oudere TV's die met hoogspanning werken - die hoogspanning wil je niet op je vingers hebben! Bij twijfel laten schoonmaken door iemand met verstand van zaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet hoe ik het dan moet noemen, maar het gaat in de snoer die stroom vervoert naar de televisie, dus die in de stekker zit. Ik kom niet op de juiste benaming :P Het is een platte tv, dus dan moet ik hem maar eens laten controleren. Bedankt.
Cryofiel
12 jaar geleden
Hmm - even kijken of ik begrijp wat je bedoelt. Je hebt, op volgorde:
--  Het stopcontact in de muur.
--  De stekker van je stekkerdoos die je in het stopcontact doet.
--  Het snoer naar je stekkerdoos.
--  Je stekkerdoos.
--  De stekker van de TV die in de stekkerdoos zit.
--  Het snoer tussen die stekker en de TV.
--  De TV. Als ik je laatste reactie goed begrijp, hoor je geknetter uit het snoer van de TV komen, en wel aan de kant die vlak bij de stekker zit die in de stekkerdoos zit. Klopt dat? Zo ja, dan heb je misschien een kabelbreuk in je snoer, of - erger - een snoer dat van binnen kapot is en daardoor op het punt staat kortsluiting te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, dan is mijn verhaal niet duidelijk geweest. Het gaat namelijk om de snoer die van de stekkerdoos naar mijn tv gaat, en dan aan de kant van de tv zelf. Mijn tv heeft dezelfde ingang voor stroom als een PlayStation en ik heb gemerkt dat mijn stekker er nooit goed in zit, hij valt er namelijk snel uit. Als ik hem er steviger in probeer te doen (dus in mijn TV), hoor ik ook het geknetter. Ik hoop dat het nu iets duidelijker is.
Cryofiel
12 jaar geleden
Aha, *nu* begrijp ik het! (Sorry, ik ben soms niet al te snel...) Als je stekker aan de TV-kant zo los zit, vermoed ik dat mijn verhaal over het slechte contact nog steeds opgaat, maar dan niet voor de stekkerdoos, maar voor de verbinding tussen je stekker aan de TV-kant en je TV. Misschien is er ooit een keer flink aan het snoer getrokken, waardoor die verbinding (aan de snoer-kant of aan de TV-kant, of aan beide kanten) is "uitgebogen". Je hebt dan een lossige stekkerverbinding. Het metaal van die stekker en het metaal van de aansluiting aan de TV-kant maken slecht contact, ze drukken niet stevig tegen elkaar aan. Daar krijg je diezelfde vonkjes van. Met dezelfde corrosie tot gevolg (die er in dit geval oorspronkelijk niet was, maar die nu veroorzaakt is door de vonkjes). Probeer eens een vergelijkbaar snoer van een ander apparaat. Als dat wel stevig in je TV blijft zitten, heb je een goed contact, geen vonkjes meer, en dus ook geen warmte-ontwikkeling meer. De corrosie kun je er in dat geval afschrapen door het nieuwe snoer een paar keer in je TV te steken en er weer uit te halen. Belangrijk is dat het nieuwe snoer stevig vastzit, dat het een beetje klemt. Als dat ook met een ander snoer niet lukt, is de aansluiting aan je TV-kant uitgelubberd. Dan is het wel zo veilig om die aansluiting te laten vervangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, nu is het duidelijk! :P Het duurde even, maar nu snappen we het. Ik ga een nieuwe kabel aanschaffen, want ik heb al vanaf het begin dat ik de tv kocht problemen met dat hij er redelijk makkelijk uitviel. Het moet wel verder lukken, bedankt!

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat je stekkerdoos dringend aan vervanging toe is. Zal wel niet meer altijd goed contact maken. Uit veiligheidsoverwegingen zou ik hem asap vervangen. Is ook beter voor de aangesloten apparaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt dat het niet meer altijd goed contact maakt, maar ik heb nooit dat mijn PlayStation of televisie zomaar uitvalt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, maar als je hem beweegt door er een stekker in of uit te pluggen kan een slecht contact wel storingen veroorzaken.