Hoeveel stroom gebruikt een LCD TV?Ik zit te denken aan een 37 inch HD TV

En hoeveel gebruikt een "oude" tv met 70 centimeter beeld...
Is een bepaald merk LCD TV zuiniger?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12.3K

Het beste antwoord

Kijk achter op het type-plaatje. Daar staat achter hoeveel "watt" het toestel verbruikt. B.v. 300 Watt. Overigens kan je dit van bijna alle apparaten vinden op het type-plaatje. Dat is het door de fabrikant aangegeven verbruik per uur. (in standby is het vele malen minder en niet aangegeven). Als je dit toestel 6 uur aan hebt op een dag gebruikt het dus 1800 watt of 1,8 KiloWatt.
Een stofzuiger, strijkijzer, wasmachine of wasdroger kunnen aan de 1600, 2000 Watt zitten en meer.
Dan kan je berekenen aan de hand van de prijs van je energie-leverancier wat het je kost per uur. (b.v. 0,20 euro per KiloWatt)
Er zijn fabrikanten van de eerste LCD schermen die slim dachten te zijn door de "Wattage" niet aan te geven. Maar geven wel aan hoeveel stroom het gebruikt. Soms staat er 2.....6 Ampere. Dan kan je met de wet van Ohm het ook berekenen.
De wet van Ohm zegt Vermogen(Watt)=Stroom(Ampere) X Spanning (Volt)
Dat betekent dat je de stroom - Ampere (A) - vermenigvuldigt met de spanning -Volt- (V) (In Nederland 230 Volt)
Als het niet op het type plaatje staat, kijk in de gebruiksaanwijzing bij specificaties. Bij verbruik is dit meestal dan wel aangegeven.
Kan je er niet uitkomen in de winkel, vraag de verkoper op de doos te mogen kijken. Ook daar zou het kunnen staan, op het type-plaatje die op de doos geplakt is.

Succes.!

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor ieder apparaat is het anders, dus op lijsten kijken is misleidend. Voor ieder merk en type van zelf hetzelfde merk en grootte gelden andere verbruikswaarden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zie het meegeleverde (van de bron gejatte) tabelletje met stroomverbruik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is een lijstje met oude modellen haal van de huidige type's er maar ongeveer 15 tot 25 % van af. Op dit moment heeft samsung een groen label. (eco label) verbruik van een 37 inch ong 140 wat

Toegevoegd na 2 minuten:
Een 70 cm crt verbruikte ong 70 - 160 watt afhankelijk van type natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een oude tv gebruikt minder dan een lcd tv.Een 70cm ouder wetse beeldbuis zit aan een gebruik van rond de 85 watt. 0,085kwh