Kan je een digitaal signaal voor TV omzetten in analoog?

Het betreft Ziggo kabel TV. Nu verdwijnen er weer zenders van de kabel en wordt er gesuggereerd om maar digitaal te gaan kijken. Maar de kabel wordt in huis gesplitst naar 4 andere TV's. (totaal 5 dus) Bestaat er een kastje dat het digitale signaal omzet in analoog en je zelf kan kiezen welke digitale zenders (gelijktijdig) verder gaan op de analoge kabel? en binnenshuis het dus eigenlijk hetzelfde blijft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.5K

Het beste antwoord

Ik snap de vraagstelling niet helemaal.

Voor zover ik het begrijp bedoel je of je in het huis nog analoog kan kijken als je beneden een digitale decoder gebruikt? Ja dat kan, je kunt op andere televisies gewoon analoog blijven kijken ondanks dat je beneden digitaal kijkt.

Als je bedoelt dat je met 1 decoder alle televisie in huis tegelijk kunt voorzien van beeld, dan kan het niet. Je hebt echt 1 decoder per televisie nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat laatste bedoelde ik, 1 apparaat (decoder dus) die de gewenste (nu verdwenen) zenders op de analoge kabel zet. Dat scheelt me dan namelijk 4 decoders, 4 smartcards, 4 x stroomverbruik, 4 x afstandbediening met batterijen, 4 x kans op defecte gaan etc....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Enigszins begrijpelijk, maar onmogelijk. 4x decoders en 4x smartcards is inderdaad nodig, het stroomverbruik van een decoder zonder harddisc is niet noemenswaardig. Overigens hebben de meeste afstandsbedieningen van decoders de mogelijkheid om de afstandsbediening van de televisie zelf te vervangen. En 4x kans op defect gaan hou je altijd en met alles. Wat wel echt een groot nadeel is, is dat je bij Ziggo 3 smartcards mag registreren op 1 abonnement. Je hebt dus bij de 4e smartcard een probleem. Een decoder heeft maar 1 tuner (sommige hebben er 2), welke ervoor zorgen dat ze het gewenste kanaal op je beeldscherm zetten. Dat kan niet voldoende zijn om alle televisies onafhankelijk van elkaar te bedienen. Ik heb hier zelf een decoder met 2 tuners, dat is omdat er een harddisc in zit voor opnames. Als je dan een programma opneemt, kun je gewoon televisie blijven kijken (want het opnemen gebruikt dan 1 tuner en je kijkt dan televisie via de 2e tuner in de decoder. Merk je niets van).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je reactie, ik snap het nu. Behalve dat er 4 extra apparaten nodig zijn vind ik het zonde van het energieverbruik. Energieverbruik van 1 decoder is niet veel, maar we worden er min of meer toe gedwongen voor elke tv een decoder aan te schaffen. voor 16 miljoen decoders in Nederland moet weer een extra energiecentrale worden geopend...:(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is waar. Vrijdag ga ik een 2e decoder halen voor de televisie boven, maar ook hier zwerven 4 televisies in huis. Die andere 2 laat ik analoog.

Andere antwoorden (1)

Een digitale decoder kan normaal alleen maar 1 signaal decoderen.

Sommige decoders een dubbele digitale tuner, een om een kanaal op te nemen terwijl je met de tweede een andere kanaal aan het kijken bent.

Wat jij wilt zou dan betekenen dat je maar 1 kanaal tegelijk op alle TV's in huis kan bekijken omdat er maar 1 Digitale Tuner inzit..

De ideale situatie zou dan moeten zijn dat je een decoder hebt die alle digitale kanalen tegelijk decodeert en analoog maakt zoals analoge kabel TV, dan zou i digitale decoder genoeg zijn.

Voor zover ik weet kan dat niet.

Toegevoegd na 54 seconden:
Een digitale decoder kan normaal maar 1 zender tegelijk decoderen bedoel ik met de eerste zin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank voor je antwoord. technisch is het niet zo moeilijk denk ik om zo'n decoder te maken maar ja dat ze er niet zijn is omdat dat commercieel niet zo'n goed idee denk ik.
wel jammer voor het milieu trouwens :(