Via glasvezel heb ik HD zenders. Nu heb ik de mogelijkheid om 720p of 1080i weergave te kiezen. Weet iemand wat beter is voor HD zenders ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat is eigenlijk afhankelijk van hoe de zender uitzendt als de zender in 720p uitzendt en u heeft u kastje op 1080i staan en uw tv is 1080p dan zal er eerst een conversie 720p>1080i voltrekken en dan zal het van 1080i>1080p in uw tv gaan. Dat is eigenlijk een hele rare vertaal slag namelijk van progressief>interlaced>progressief. Als uw dan uw kastje op 720p had ingesteld had er een directe 720p>1080p conversie plaatsgevonden. Hoe de meeste HD zenders normaliter uitzenden weet ik niet maar meestal heb ik mn kastje altijd op 720p staan. Als u nog een HD-ready tv heeft zou ik hem sowieso op 720p zetten. Heel veel maakt het naar mijn idee niet uit.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wat veel beter zou zijn naar mijn idee is als er ook een mogelijkheid 1080p had geweest dus dan zouden beide vertaalslagen een logische zijn 1080i>1080p of 720p>1080p.

Toegevoegd na 22 minuten:
Ok aan alle antwoorden te zien is er dus een groot misverstand over wat de functie van de 1080i/720p knop doet. Ik zal even alle mogelijkheden op een rijtje zetten wat er nu kan gebeuren in het geval van een 1080p televise.

Kastje ingestelt op 720p

1.ZenderA 720p - kastje 720p>720p - TV 720p>1080p
2.ZenderB 1080i - kastje 1080i>720p - TV 720p>1080p

Kastje ingestelt op 1080i

3.ZenderA 720p - kastje 720p>1080i - TV 1080i>1080p
4.ZenderB1080i - kastje 1080i>1080i - TV 1080i>1080p

1 en 4 zijn dus theoretisch zoals je het wil in de praktijk zie je er weinig van als 2 en 3 voorkomen.

Als we mogelijkheid 3 bij een "HD-ready" (meestal 768p) zouden doen krijgen we helemaal een raar verhaal.

3a ZenderA 720p - kastje 720p>1080i - TV 1080i>768p

Dus bij een 768p "HD-ready"tv altijd op 720p zetten. Bij een 1080p ligt het aan wat de zender uitzendt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1080p is de beste variant, die alleen zelden beschikbaar is, toch? Wel een mooi overzicht wat aangeeft, dat er geen eenduidige oplossing is voor alle verschillende signalen (HDTV, BluRay, DVD, etc).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterker nog er zijn in Europa dacht ik nog geen tv-zenders die in 1080p uitzenden. Volgens mij moeten dan ook alle kastjes vervangen worden omdat ze dat niet kunnen verwerken. En met kastje bedoel ik tv settopbox (dus je ziggo/upc/glasvezelkastje), Blu-ray staat hier los van die is op een uitzondering na 1080p en stuurt dat ook altijd zo uit, of je moet hem opgeven iets anders te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou dat is een bericht uit 2006 toen was dat nog een zinvolle overdenking of het nu marketing gelul is of niet je kan op dit moment haast niet anders meer kopen boven de 40" dan 1080p. Als je dan eenmaal een 1080p scherm hebt kan je er ook net zo goed een 1080p bron op gooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou er wordt bijna niet in 1080p uitgezonden door zenders dat is waar. Games vooral PC-games kunnen in 1080p gemaakt zijn (of beter gerenderd worden) en Blu-ray's worden in 1080p24 van een bioscoopfilm getrokken. Die films worden soms zelfs in hogere resolutie dan 1080p geschoten (4k bijvoorbeeld). Van HDseries weet ik niet hoe ze normaal geschoten worden maar ik kan me goed voorstellen dat ze in 1080i60 of 1080p30 opgenomen worden en dat de zender daarna bepaalt of ze in 1080i of 720p worden uitgezonden maar als ze dan naar Blu-ray worden gezet ze er als 1080p30 op de schijf gaan. Ook bijna alle consumenten camera's kunnen tegenwoordig in 1080p opnemen. Zelfs sommige foto camera's al trouwens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat upscale verhaal is mij bekend ja, maar dat neemt niet weg dat er naar mijn idee zat in 1080p wordt opgenomen of hoger dan dat (4k zoals ik al aangaf en 35mm film kan je ook als hoger dan 1080p zien). Naar mijn idee had het ook allemaal 720p schermen met 720p bronmateriaal mogen blijven. Mijn punt is juist dat als je, en dat kan je niet meer voorkomen omdat er geen alternatief is, een 1080p scherm hebt je er het beste een 1080p bron op kan hebben , in de vorm van een Blu-Ray bijvoorbeeld. Zodat je upscaling voorkomt, ik zie het bijvoorbeeld namelijk duidelijk als een game 720p is en opgeschaald wordt naar 1080p. Wat er nog meer uit te halen is? Nog dieper zwart, betere kleurechtheid, geen compressie meer. Maar inderdaad op een normale afstand met een normale grote TV is het verhogen van resolutie niet echt meer nodig. Heb je een link naar een artikel waarin gestelt wordt dat blu-rays geupscaled zouden zijn dat zou ik namelijk bere interresant vinden. Lijkt me dat maatschappijen als Disney/WB/Sony toch wel een budget zouden hebben om wat voor apparatuur dan ook aan te schaffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel films worden inderdaad 'goedkoop' geupschaled om ze daarna als BluRay en HD te verkopen, maar feitelijk is het materiaal hooguit DVD-kwaliteit. Die mensen verzieken de markt en uiteindelijk ook gewoon hun producten. In het begin van de DVD deed men niet anders; men zette videomateriaal om naar een DVD, brandde er een schijfje van en verkocht het product opnieuw.
Aan de andere kant, hoeveel goedkope TV's zijn er in omloop waar de meeste mensen het verschil toch niet zien of hun TV/player verkeerd staat ingesteld? Hogere resolutie is interessant als je iets als HD-bioscoop of HD-beamers/videowall wil uitbrengen.

Andere antwoorden (4)

Dit is altijd afhankelijk van de grootte van het (beeld)scherm. Er gemakshalve van uitgaand,dat U in het bezit bent van een groot scherm,is 1080i een prima keuze.

Groet:Zoekertje

PS: NU U HD kunt kijken,wil dat nog niet zeggen,dat U elke zender in HD kunt zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon de 1080i, vanwege de hogere resolutie lijkt mij!
De echte HD uitzendingen zijn volgens mij ook in 1080.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De keuze wordt vaak al voor je bepaald door de aangeboden zender. Maar als je wilt weten wat nu mooier of beter is, dan is daar niet zomaar een antwoord op te geven. Grofweg kun je zeggen dat bij snellere beelden 720p mooier is, en bij langzame of stilstaande beelden 1080i.

Lees dit voor een goede vergelijking:
http://www.hdtvnieuws.nl/hdtv/720p-versus-1080i-20080709/
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, komt door het verschil in progressive en interlaced. Interlaced is mooier, maar niet bij snel bewegende beelden. Dan wordt het een beetje wazig.
720P leent zich het beste uit voor snelbewegende beelden zoals sport en films
1080i leent zich beter voor documentaires en talkshows.
Ik heb m standaard op 1080i staat en zet ik m op 720p kan ik geen verschil waarnemen

( heb je overigens wel alles aangesloten met hdmi kabel?? klinkt als een domme vraag,maar toch nog veel mensen die het hebben aangesloten met scart?