mag deze led tv 107 cm op de standby

ik heb een lcd philips met ambilight gekocht. Vroeger mocht je gewone tv's niet op de standby laten staan ivm brandgevaar. Geldt dit ook nog voor led tv's?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Alleen als er een ontwerpfout in het apparaat (of dat nu een TV of ander apparaat is, maakt niet uit) zit, kan er brand ontstaan. Het is dus een kwestie van uitproberen... ;)
(Testmethodes in fabrieken zijn niet langdurig of afdoende, ze houden bijv. niet altijd rekening met stofopbouw om maar iets te noemen.)

Toegevoegd na 13 minuten:
De laatste ±5 jaar heb ik echter niks meer gehoord over zulke brandgevallen. De kans op brand lijkt me nihil. Maar volledig uitsluiten kan nooit. Ik ken een bedrijf waarvan 't vermoeden was dat een brand was veroorzaakt door een oude PC. (Misschien door stofaccumulatie - maar dat weet ik niet zeker.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt hem gerust op standby laten staan. Echter, er is altijd een kans op kortsluiting, bijvoorbeeld door slijtage of stof.
In die zin kan het zinnig zijn om er een gewoonte van te maken alles uit te zetten 's nachts, puur voor het rustige gevoel.
Veiligheid eerst, dan hoef je je er ook niet onrustig over te voelen :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst: Wat is de oorzaak van brand in tv's? Niet omdat het apparaat op standby staat. Er staan tegenwoordig heel wat apparaten op standby. Ook je desktop PC, tenzij je de stekker uit het stopcontact haalt.
DE echte oorzaak van brand in tv-toestellen, op standby of niet, komt doordat er IETS MIS is in het toestel. Dit kan ik ieder apparaat voorkomen, waar elektriciteit wordt gebruikt. Brand kan dus altijd ontstaan en kan je niet tegenhouden. Wel of niet op standby, het zal met een bepaald defect zeker gebeuren.
Als je merkt dat er rare dingen gebeuren in het beeld en of het geluid, laat het nakijken en wacht niet tot het helemaal te laat is.
De meeste tv's van Philips NU gebouwd, gebruiken slechts 0,15 Watt aan elektriciteit. Arm word je er niet van. Dus daarvoor hoef je het niet te laten. Technisch gezien is standby zelfs beter voor het toestel (praktijk van 20 jaar ervaring)
Oorzaken van brand in tv's (ook tijdens spelen zijn er sommige in brand gevlogen) zijn de volgende.
1) Hoogspanning problemen. Dit gedeelte bestaat niet meer in LCD en LED tv's. Dit was voor de beeldbuis.
2) Defecte netschakelaars. Deze waren mechanisch en door steeds aan en uit te zetten, verbranden de pennen, zodat na diverse vonken het één en ander verbrandde en uiteindelijk de rest van het toestel. Dit gaat heel langzaam. Deze schakelaars worden niet meer gebruikt.
3) Losse soldeer-contacten op plaatsen waar het onderdeel warm word en veel stroom doorheen gaat. Deze onderdelen bestaan steeds minder en door verandering van ontwerp niet meer nodig.
4) Tv toestellen die op het net-snoer zijn geplaatst. De scherpe onderrand knijpt het snoer totdat langzaam het snoer door samendrukken van de 2 aders zo heet word dat er brand ontstaat. Vandaar de klacht dat het toestel niet eens op standby stond of aan en in brand is gevlogen.
5) Sommige branden kunnen wel rond de tv zijn ontstaan, maar hebben met slechte snoeren, driewegstekkers, planten boven tv's die gewoon zo water worden geven, teveel op een te dun snoer aangesloten, e.d. te maken.

A conclusio: Je kan het best op standby laten staan. Wel zullen de milieu-freaks roepen dat als iedereen dat doet er teveel energie word verspild, maar er zijn andere energie slurpers, kachels, wasmachines, drogers, stofzuigers, veel sfeerverlichting (totaal opgeteld), en alle apparaten met een verwarmingselement, die een besparing door SLIM gebruik opleveren. Vergelijking: Sommige LED tv's gebruiken 75-150Watt en wasmachines 2000 Watt en meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, dat is een oude!

Er was 1 serie vanPhilips waarbij het een paar keer is voorgekomen dat er brand is uitgebroken.

Hier hoef je echt niet bang voor te zijn hoor!

Wel was het zo dat sommige merken de halve TV aan liet staan (hoogspanning etc. waardoor het toestel relatief veel verbruikte in standby.

Bij sommige apparaten is dat soms nog zo. (Cisco setupboxen van UPC zijn hier een voorbeeld van. Een softwareupdate kan dat verhelpen.

Over het algemeen zal alleen het ontvangsprintje van stroom worden voorzien en dat is eigelijk alleen een sensor met een soort relais die op zijn beurt WEL de spanning inschakelt.
ronaldP
13 jaar geleden
Bij beeldbuis tv's is standby iets anders. Hier is ook hoogspanning bij gepaard. Als een beeldbuis tv op standby staat zie je als je achter door de kap kijkt dat de electronen kanon nog licht opgloeit. een LCD is alleen hoogspanning voor de de backlight starters benodigd en als je led hebt helemaal niet Echter standby is dat hij dus reageerd op je remote. Er is dus altijd een waakstroom nodig die jou remote in de gaten houdt. Ik heb zelf alles achter zogenaamde IR schakelaars zitten kan je met dezelfde afstandsbediening van de tv de hele stroom toevoer aan of uit zetten en toch in je luie stoel of bed blijven liggen. Houdt rekening met het feit dat ik het nu zo simpel mogelijk uitleg.
Bronnen: