Kan je via Safari (iPad internet) een virus binnenhalen?

Vorige week vrijdagochtend was ik via Google op zoek naar iets en toen kwam ik vermoedelijk op een frauduleuze site. Toen ik later naar de geschiedenis keek zag ik 'Virus found' staan bij de rood omcirkelde site op het plaatje. Op de site kon ik iets scannen (natuurlijk niet gedaan omdat ik al snel doorhad dat het geen goede site was) en er begon een klok te lopen vanaf 4 minuut 30 en dan zou de scan definitief worden. Natuurlijk snel weg geklikt.

Ik heb altijd begrepen dat een virus/malware/spyware krijgen op een IOS besturingssysteem (bijna) onmogelijk is. Voor de appstore moet je bijvoorbeeld je Apple ID geven; kan je wel via Safari een virus/malware/spyware binnenhalen?
De iPad is in 2016 nieuw gekocht bij een Nederlandse winkel en er is nooit iets geks mee gedaan door mezelf (dus jailbreaken kan ik me niet voorstellen, of dit was af-fabriek al zo).

Ik lees dat een virusscanner niet overal kan komen op een iPad met scannen, dus deze is niet geïnstalleerd. Sinds eerder dit jaar heb ik de bankapp op de iPad staan waarvoor ik met een code inlog. Is het met de bankapp op de iPad verstandig om alsnog een virusscanner te installeren?
En moet ik me zorgen maken naar aanleiding van de verkeerde site vorige week vrijdag?

Picture for question
2 jaar geleden
in: Tablets
2.9K
Fifagek
2 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord (volgens mijn mail de antwoorden; 2 mails op verschillende tijdstippen gehad).
Op mijn vaste PC heb ik Avast Free Antivirus staan; wellicht inderdaad verstandig om iets soortgelijks (Avast Security & Privacy) op de iPad te installeren.
Naar aanleiding van vorige week lijkt het mee te vallen. Ik heb bijvoorbeeld de Rabobank app gebruikt en mijn geld is niet verdwenen dus er lijken geen inloggegevens gestolen.
Ook de pop-ups valt mee; alleen de gebruikelijke bij bijvoorbeeld Wordfeud oftewel scrabble.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Eigenlijk is dit op iPadOS, het besturingssysteem van de iPad, bijna niet mogelijk. In zeldzame gevallen kan het zijn dat het gaat om een lek in het besturingssysteem dat ervoor zorgt dat bijvoorbeeld hackers mee kunnen kijken door een gedownload bestand. Wat wel kan gebeuren, is dat je via een email trapt in een slimme vervalsingstruc waardoor je op een nep-website terecht komt. Dat heeft echter niets te maken met een bestand. In zulke emails kunnen vaak wel gevaarlijke bestanden zitten die zichzelf uitvoeren maar zoals net vermeld kan zo'n bestand alleen in zeldzame gevallen op iPadOS draaien en een gevaar vormen.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Toevoeging op mijn antwoord: als je een iPad gebruikt die niet meer ondersteund wordt door Apple met de nieuwste veiligheidsupdates, dan kan het uiteraard wel sneller gebeuren omdat de lekken niet meer worden gedicht. Gebruik je de nieuwste versie (dat is iPados 15.1 nu), dan is een virusbeveiliging op de iPad overbodig.
Fifagek
2 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie @Voor1vraagje.
Op de avond dat u het bericht plaatste, nu 2 weken geleden heb ik gekeken of er een update was. Deze was er en heb ik gelijk geïnstalleerd; sindsdien zit ik dus pas op iPados 15.1 Het is overigens een zware update geweest voor mijn 5 jaar oude iPad; de batterij loopt sindsdien aanzienlijk sneller leeg. Ook moest ik een aantal apps tijdelijk verwijderen om ruimte voor de update te maken.
Via 'Instellingen' krijg ik altijd meldingen als er een nieuwe update is dus ik kan me niet voorstellen dat ik een hele oude versie had. Mijn melding kwam niet via mail, maar omdat ik via google op een site geklikt had waar ik later in de geschiedenis 'Virus found' zag staan zoals in openingspost geschreven.
Goed te weten dat een virusbeveiliging overbodig is.

Antwoorden (2)

Ja, dat kan. Zelfs vrij gemakkelijk als je niet oplet.
Je kunt pop-ups te zien krijgen zoals advertenties, mededelingen, aanbiedingen of waarschuwingen. Sommige pop-ups zijn advertenties van derden die phishingtactieken gebruiken, zoals waarschuwingen of prijzen, om je te doen geloven dat ze afkomstig zijn van Apple of een ander vertrouwd bedrijf, en je ertoe te verleiden om persoonsgegevens of financiële informatie prijs te geven. Andere doen voorkomen alsof ze gratis downloads, software-updates of plugins aanbieden, terwijl ze je in werkelijkheid malware willen laten installeren.

Avira Mobile Security, TotalAV Mobile Security, McAfee Mobile Security, Kaspersky Security Cloud, Lookout Personal for iOS zijn goede gratis iOS antivirus-apps:
https://nl.safetydetectives.com/blog/beste-echt-gratis-antivirusprogrammas-voor-iphone/
2 jaar geleden
Je kan altijd en overal virussen oplopen zodra je met internet bent verbonden. Maar ik herken hetgeen je aangeeft. Dit had ik vorige week ook en heb het op kunnen lossen door de stappen te volgen (zie link), hopelijk heb je er wat aan.