klopt het dat een mobiele telefoon die permanent aan de voeding ligt meer kans heeft op oververhitting (en dus brandgevaar)?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Tablets
2.7K
TurfGraver
6 jaar geleden
Natuurlijk. 8-|
dudemeister
6 jaar geleden
mobiel permanent aan oplader - is niet echt een mobiel he
waarom zou je het risico nemen.
kijk eens op brandweer.nl
het is zo gepiept hoor

Het beste antwoord

Als je een goede oplader gebruikt (bijvoorbeeld de originele) dan is er geen gevaar. Die oplader stopt namelijk automatisch met opladen als de accu vol is. Gebruik je een oplader die niet automatisch stopt en/of die niet geschikt is voor het type accu, dan kan de accu overladen worden.

Deze week in de Volkskrant:
"...omdat steeds meer mensen tablets en smartphones in huis hebben, liggen die veelal 's nachts laden. Geen probleem wanneer dat een lader is die automatisch stopt bij een volle accu, zegt Buis, maar 'je weet niet wat voor opladers mensen allemaal bij Alibaba bestellen'. Die kunnen de smartphone-accu oververhitten tot er brand ontstaat.

Dat laatste is inderdaad mogelijk, zegt batterij-onderzoeker Marnix Wagemaker van de TU Delft. 'Bij elk type batterij hoort een bepaald type oplader. Als je de verkeerde combinatie maakt, kan het misgaan.' Overbeladen batterijen lopen schade op, waarbij gasbubbels ontstaan en de druk binnenin de accu oploopt tot die barst en ontbrandt, legt hij uit."

Die kans is er dus, maar de kans dat je zo'n slechte oplader hebt en het inderdaad fout gaat is wel klein. Met een goede oplader is er geen kans op schade door het opladen.
6 jaar geleden
TurfGraver
6 jaar geleden
De kans op oververhitting is bij een mobiel welk niet aan een lader ligt nog kleiner. :)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De automatiek, die het laden stopt zit in de telefoon. Die automatiek controleert de lading en de temperatuur van de accu. Normaliter is dit heel betrouwbaar. Accu's zijn vervelende apparaten, zij kunnen oververhit raken, ook als de lader niet aangesloten is.
De lader is een ander verhaal. Die zijn aan het lichtnet verbonden en kunnen, als er geen deugdelijke onderdelen gebruikt zijn, gevaarlijk zijn. Zorg altijd dat er niets brandbaars in de buurt van de lader staat, nooit afdekken.