Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe ziet een stekker van een Ikea oven eruit?

Ik heb geleerd dat Ikea ovens zonder stekker worden geleverd. Kan iemand een plaatje delen van hoe dit eruitziet, zo kan ik inschatten of ik deze zelf wel of niet kan installeren.

ronron1212
4 maanden geleden
De meeste ovens en magnetrons van IKEA worden zonder een stekker geleverd. Deze apparaten gebruiken meer stroom dan gemiddeld en moeten daarom door een erkend installateur geïnstalleerd worden.
Thecis
4 maanden geleden
@ronron1212
De meeste worden zonder stekker geleverd omdat de ovens internationaal verkocht worden. Op deze manier kan je dus in heel Europa en daarbuiten hetzelfde ontwerp gebruiken. Soms zitten er (bijvoorbeeld voor het VK) wel een stekker bij, maar moet je deze er zelf aan monteren. En dat kunnen veel mensen zelf. Het zijn allemaal 220 - 240 volt apparaten en een stekker erop zetten is relatief simpel daar hoef je niet direct een installateur gedaan te worden. Ook niet verzekeringstechnisch. Als je niet weet wat je doet, of als er toch meerdere fases zijn (niet van toepassing op Ikea ovens), is het wel aan te raden zo'n stekker door een professional te laten plaatsen.
KleinDuimpje
4 maanden geleden
Met een foto! https://www.reddit.com/r/norge/comments/y9xwge/ny_stekeovn_fra_ikea_hadde_ikke_st%C3%B8psel_hvordan/?tl=nl
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 maanden geleden
Het feit dat je dit vraagt geeft aan dat je over onvoldoende kennis beschikt.
Of het nu een perilex stekker betreft, een CEE (krachtstroom)stekker of een gewone 240V geaarde stekker. Bij allen is enige kennis vereist.
Zoek iemand, al is het maar een handige buurman, die weet wat 'ie doet en ga niet zelf prutsen.
Vaughn
4 maanden geleden
Als je vraagt om een plaatje te delen van een stekker vraag ik mij af of jij zoiets zou moeten willen installeren.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

De oven komt zonder stekker. Er zit gewoon een geaard snoer aan, met daarin 3 draden. Bruin, blauw en geel/groen. De uiteinden van de draden hebben ofwel een hulsje, of zijn van massief koper. Dus je hoeft niet zelf de draden te strippen en in elkaar te draaien.

Koop bij een bouwmarkt een losse geaarde stekker. Ik zou kiezen voor een haakse stekker, die zit mooier tegen de wand waardoor het snoer beter achter de oven weggewerkt kan worden.

Monteer met een schroevendraaiertje de geel/groene draad aan de randaarde-bevestiging in de stekker en de blauwe en bruine draad aan de 2 pinnen, maakt niet uit in welke volgorde. Controleer of alle draden stevig vast zitten, schroef de stekker weer dicht en klaar ben je.
...

Als de stekker er eenmaal aan zit, is het wel van belang dat je een goed stopcontact gebruikt. Liefst op een aparte groep, maar dat zal niet in elke woning aanwezig zijn. Heb je geen aparte groep, dan kun je wellicht niet de oven tegelijk gebruiken met een ander apparaat dat veel stroom trekt, zoals een waterkoker of koffiezetter.

Voorkom het gebruik van losse verlengsnoeren en stekkerdozen voor de oven.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 5 augustus 2025 11:30: tekst
4 maanden geleden
LeonardN
4 maanden geleden
@ronron1212 ? Alles wat Inekez1 beschrijft geldt voor normale 1-fase 240 volt apparatuur. De ovens van Ikea schijnen ook (allemaal) gewone 1-fase 240v apparaten te zijn. Blauw, bruin en geel/groen(aarde) is gewoon de standaard voor 1 fase 240v. Dus ik snap niet wat je nu bedoelt met: "Dat geld alleen voor de krachtstroom ovens"
Thecis
4 maanden geleden
Juist voor meerfase aansluitingen heb je een perilex stekker nodig (ook wel krachtstroom aansluiting genoemd). Die zijn iets moeilijker aan te sluiten, maar komt op hetzelfde neer. Dit is, zoals LeonardN al zegt niet van toepassing bij Ikea ovens omdat die alleen maar 220 - 240 volt aansluitingen heeft (zoals ik ook al bij andere reacties had vermeld).
Inekez1
4 maanden geleden
@ronron, wat bedoel je?? Het geldt juist niet voor krachtstroom ovens. Wat ik beschrijf gaat over een gewone 230V aansluiting. Ovens van Ikea hebben een gewoon 3-aderig 230V snoer. Ikea verkoopt helemaal geen krachtstroom ovens.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 maanden geleden
@LeonardN en @Thecis
Het maakt niet uit dat de oven 240V is.
Het gaat er om in welk stopcontact de stekker moet !
Ook via een perilex- of een CEE stekker kan prima 240V geleverd worden. Al moet je dan wel weten wat je doet.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing