Kan ik een apparaat uit de USA, met 110v/220v aanduiding in nederland gebruiken met verloopstekker?

Ik wil een lasapparaat kopen uit de usa met een usa stekker, kan ik dit apparaat gebruiken in Nederland met een verloopstekker? Ik zie veel info van 110v maar niet van 110v/220v. Als foto wat extra info van dit apparaat.

Picture for question

Antwoorden (2)

Ja, dat kan. Maar omdat dit lasapparaat erg veel stroom gebruikt, zou ik geen verloopstekker gebruiken. Ik zou de Amerikaanse stekker eraf knippen en er een zware apparaatstekker op monteren, waarbij je extra aandacht geeft aan goede verbindingen.
Dat je dit apparaat niet kunt gebruiken op een 16A groep wist je waarschijnlijk al, je hebt er een groep voor nodig die tenminste met 35A is afgezekerd.
escape
een maand geleden
tinus1969
een maand geleden
Het echte probleem is, dat dit apparaat niet geschikt is voor huishoudelijk gebruik (de rubriek waar het onder valt) door dd noodzaak van een 35 A groep. Verder is dit apparaat niet CE goedgekeurd, en het zelf vervangen vd stekker maakt dat nog illegaler. Dat is allemaal niet zo'n probleem zolang het goed gaat, maar bij brand kan de verzekeraar vervelende vragen gaan stellen - het soort vragen die leiden tot het niet vergoeden van schade.
Tollenaar3011
een maand geleden
Bedankt voor beide (snelle) antwoorden. Ik ben een ware leek op elektronica gebied dus beide antwoorden zijn waardevol voor mij, het apparaat wordt aangeboden als een handzaam lasapparaat dus ik was in de veronderstelling dat het “ gewoon” een huis/tuin enkelen apparaat was. Ik trek de conclusie dat ik beter verder kan zoeken. Welke vraag bij mij wel gelijk opkomt is hoe het mogelijk is dat er wel lasapparaten te koop zijn om “thuis” te gebruiken. ( waarschijnlijk minder sterk? ) ik ga mijn er verder in verdiepen
tinus1969
een maand geleden
Hou Tollenaar3011, je schreef ‘Welke vraag bij mij wel gelijk opkomt is hoe het mogelijk is dat er wel lasapparaten te koop zijn om “thuis” te gebruiken.’
Blijkbaar ben je op een Amerikaanse site geweest, waar eisen en verwachtingen anders zijn - blijkbaar is ook dit groter :)
Nee, dat kan niet, of beter gezegd: het mag niet. Zulke apparaten zijn niet CE goedgekeurd en moeten bovendien voorzien zijn van een passende stekker.
een maand geleden
escape
een maand geleden
Of het nou mag of niet, het kan wel. En dat was de vraag.
tinus1969
een maand geleden
Het kan niet legaal en het kan niet veilig.
escape
een maand geleden
Het gebruik van een apparaat dat geen CE keuring heeft is niet illegaal. De verkoop wel.
escape
een maand geleden
En met verstand van zaken is dat best veilig te doen. Ik geef toe dat er voor elektrisch minder begaafden risico’s aankleven. Zoals je kunt lezen ziet de vraagsteller er om die reden vanaf.