Zijn er autosleutels die alleenmet het piezo techniek werken?

Het piëzo-elektrisch effect is het verschijnsel dat kristallen van bepaalde materialen onder invloed van druk, bijvoorbeeld door buiging, een elektrische spanning produceren.
Maar kunnen kleine elektrische apparaten zoals autosleutels hier energie uithalen om de auto te openen zonder verdere batterij oid? Zodat de sleutel nooit opengemaakt hoeft te worden voor batterijwissel?

Antwoorden (1)

Nee, de piëzo wekt een stroom op die zo kortstondig is, dat deze wel een vonk over kan laten overspringen, maar is veel te kort om een signaal op te wekken, wat vervolgens een stelmotor aan kan sturen om het slot te openen.
jc54
9 maanden geleden
TurfGraver
9 maanden geleden
Denk dat met batterij de knoopcel in de afstandbediening van de sleutel bedoeld word.
Die voed de stelmotor nu ook niet. :)
Vortexxx
9 maanden geleden
Voor kortstondige pulsen zoals van een piëzo kristal zijn natuurlijk oplossingen zoals een condensator zodat je de energie voor iets langere tijd kunt behouden.