Magnetrons zijn beveiligd en slaan af als je de deur opendoet.
Straling is in zoverre onschuldig, dat het een soort warmtestraling is - zolang je niet gaat koken is het onschuldig.
Toegevoegd op 2 februari 2023 15:11: bron
een jaar geleden
Wim1987
een jaar geleden
Dank voor de heldere uitleg!
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Dat van die deurbeveiliging klopt ! Maar dat laatste zinnetje ben ik niet met je eens. Wanneer je de spreekwoordelijke kat in de magnetron gaat 'drogen', dan is het beestje allang een verschrikkelijke dood gestorven voordat er wat gaat koken. De straling kan aardige brandplekken veroorzaken en is verre van onschuldig.
anneliez
een jaar geleden
Maar die kat zit dan wel achter een gesloten deur. Zet die kat voor de magnetron en er gebeurt echt niks
Pieterke
een jaar geleden
Mijn magnetron moet je door de deur te openen uit zetten. Hij blijft dan nog plm. 2 minuten "loeien". Dan komt er nog een behoorlijke warmte van af. Ik zou daar de kat niet voor zetten.
tinus1969
een jaar geleden
@Oze, ik wilde niet suggereren dat magnetron straling niets doet. Het punt is eigenlijk, dat het effect onmiddellijk is - het maakt je warm. Als je geen last hebt van die warmte, is er verder ook geen verborgen effect.
De straling blijft niet 'in de lucht' zitten als je niets in de magnetron zet, maar wordt geabsorbeerd door de behuizing. Als je de deur open doet, slaat de magnetron direct af, en is er geen straling meer.
Overigens is magnetronstraling niet heel gevaarlijk. De energie per foton is een stuk lager dan bijvoorbeeld zichtbaar licht, wat ook een vorm van straling is.
een jaar geleden