Waarom draaien de nieuwe wasmachines wasbeurten van 3 en een half uur?

Nu in het bezit van een wasmachine (het bekendste Duitse merk van witgoed) van 18 jaar oud zijn we op zoek naar een nieuwe, maar waarom draaien die nieuwe wasmachines wasbeurten van 3,5 halfuur terwijl de onze van 18 jaar oud slechts 1,5 uur nodig heeft voor een volledige wasbeurt op maximale temperatuur.
Moet die nieuwe dan met 3,5 uur draaien zuiniger zijn dan die we nu hebben, dit klinkt onlogisch dat deze dan zuiniger zijn, hoe is dit te verklaren?

HannekeJanssen
een jaar geleden
Ik weet neit of het voro jouw nieuwe machine ook zo is, maar ik kan mijn machine instellen op "eco" - dat doe ik als ik de tijd heb, of "gewoon", als ik daar geen tijd voor heb.

Antwoorden (1)

Deze eco-stand is heel geschikt om normaal vervuilde was goed schoon te krijgen met een laag energiegebruik. Het eco-programma heeft een lagere temperatuur dan de temperatuur die is ingesteld. Het ecoprogramma duurt langer dan een gemiddeld programma om de lagere temperatuur te compenseren. Toch is wassen met het ecoprogramma zuinig. De temperatuur heeft namelijk een grotere invloed op het energieverbruik dan de tijd die de wasmachine draait.
SimonV
een jaar geleden
Inekez1
een jaar geleden
+
Bovendien, niet onbelangrijk: de wasmachine draait niet 3,5 uur. Af en toe wordt de was in de trommel even opgeschud door kort ronddraaien, daarna staat alles weer een tijd stil om in te weken. Overigens gebruik ik die lange standen nooit. Op 30 graden eco-kort programma van 45 minuten wordt mijn was ook schoon.
19teusvanhemert59
een jaar geleden
30 graden wassen is een temperatuur met weinig tot totaal geen effect op de was om die schoon te GOED krijgen.
Inekez1
een jaar geleden
@teus, dat ligt er aan hoe vies de was is en hoe schoon het moet worden. Shirts die alleen naar zweet en deo ruiken, worden voor mij schoon en fris genoeg op 30 graden. Wollen sokken en ondershirts mogen niet eens warmer gewassen dan 30 graden. Vieze werkbroeken worden inderdaad niet 100 procent schoon. Maar als ik 's morgens een schone broek aantrek, is die na een half uur werken of een rondje met de hond door het bos toch al niet schoon meer. Handdoeken en theedoeken gebruik ik om mijzelf of de afwas af te drogen NA het wassen / afwassen. Die worden dus eigenlijk niet vies, alleen nat. Na een paar keer gebruiken en uithangen om te drogen gaan die in de was op 30 graden en het kan weer schoon en fris de kast in. Een paar keer per jaar was ik wel eens op 60 graden, meer om de machine schoon te houden dan dat het voor de was nodig is.