Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb een plafondventilaor met verlichting? Uit: wit em blauw en zwart. Hoe aan te sluiten?

Blauw en zwart schakelen wel de lamp, ik heb bruin (fase) in doos, maar weet niet hoe deze op de ventilator aan te sluiten. Wat doet die witte?

1.2K
TurfGraver
een jaar geleden
Wit voor ventilator vermoed ik.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ik neem aan dat de ventilator een eigen schakelaar (touwtje?) heeft om in en uit te schakelen. Lamp kan ook een eigen schakelaar hebben op het apparaat, maar kan ook continu aan zijn. In dat geval moet je een externe schakelaar hebben op de plafondaansluiting. Dat zou dan een zwarte schakeldraad moeten zijn in de plafonddoos.

Als de lamp geen eigen schakelaar heeft en je wil wel de lamp en ventilator los van elkaar kunnen in- en uitschakelen, zul je een fasedraad (bruin) en een schakeldraad (zwart - vanaf schakelaar op de muur) in de plafonddoos moeten hebben. Anders kun je nooit de ventilator laten draaien zonder dat de lamp brandt.

Hebben lamp en ventilator beide een eigen schakelaar en heb je alleen bruin en blauw in je plafonddoos, dan sluit je blauw - blauw en bruin - zwart en wit.
(Lees meer...)
een jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding