Mag een CV ketel (gas) in de kelder geplaats worden?

Beste installatie monteurs,

Mijn ouders hebben een cv ketel op gas in de kelder, deze opstelling was aanwezig toen ze het huis hadden gekocht.

Nu wilden ze een nieuwe cv ketel plaatsen, maar de contact persoon deed nogal moeilijk en zei dat een cv ketel op gas boven het maaiveld moet zitten.

Is dit correct? Waar kan ik dit terugvinden.

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

4.5K
TurfGraver
een jaar geleden
Klopt, bouwbesluit.
Gaat om veiligheid (mogelijkheid voor plofwand).
Thecis
een jaar geleden
Er is ook een praktische inslag. Een ketel (HR-ketel) heeft een afvoer nodig. Het condenswater stroomt niet omhoog...

Antwoorden (1)

Een cv ketel mag wel degelijk in een kelder hangen, of het handig is dat is afhankelijk van wat voor soort kelder het is. De regels hiervoor zijn hetzelfde als voor een cv ketel op de zolder of in de bijkeuken.
Zo moet een opstellingsriumte waar de ketel hangt goed begaanbaar zijn, je moet er niet naartoe hoeven kruipen.
Rondom de ketel en er boven moet ruimte zijn om aan de ketel te werken.
Er zal lucht toevoer en afvoer moet wezen (luchtroosters), zodat het er niet te warm in de ruimte wordt.
Zo zijn er nog een aantal regels en elke ketel heeft ook weer zo zijn eigen eisen.
escape
een jaar geleden
Jabber
een jaar geleden
Bedankt voor je antwoord escape, Het is een kelder 1.80m hoog, 2x3m, er is een klein raampje aanwezig. Mogelijk dat de persoon het een te kleine ruimte vond, we zijn er niet echt verder op ingegaan. Zijn advies was boven het maaiveld om veiligheidsredenen.
TurfGraver
een jaar geleden
Het Bouwbesluit gaat uit van een explosierisico in elke ruimte met daarin een gastoestel (stookruimte of opstellingsruimte ). Mocht zo’n explosie plaatsvinden dan moet het gebouw blijven staan. De omwanding van een stookruimte moet daarom een voorziening tot drukontlasting (plofwand) hebben. Bij inpandige stookruimten en bij stookruimten die onder het maaiveld liggen kan zo’n plofwand meestal niet gemaakt worden. In nieuwe gebouwen komen stookruimten onder het maaiveld dan ook bijna niet voor.
In bestaande gebouwen vindt men echter nog wel vaak stookruimten onder het maaiveld. Wanneer hier wijzigingen worden aangebracht, bijvoorbeeld bij verbouwing of uitbreiding van het gebouw, of bij vervanging van de bestaande stookinstallatie wordt het punt van de situering van de stookruimte weer actueel.
Jabber
een jaar geleden
Beste TurfGraver, Ik ga kijken wat de mogelijkheden zijn boven het maaiveld...
TurfGraver
een jaar geleden
Lijkt mij veiligst Jabber. ;)
Jabber
een jaar geleden
Tuskgraver, het antwoord van Escape is ook goed. Maar ik denk dat de ruimte te klein is en dat de kleine raam niet genoeg kan ventileren mocht het fout gaan. Maar ik heb paar mogelijkheden gezien moet alleen kijken waar de lucht afvoer zich bevind.
TurfGraver
een jaar geleden
"Een cv ketel mag wel degelijk in een kelder hangen"
Als kelder onder maaiveld ligt mag het (ondanks ruimte en ventilatie) niet.
Jabber
een jaar geleden
Kelder ligt helaas onder het maaiveld, raam zit onder bij entree (met een groot ventalatierooster). Maar ik ben begonnen met camera inspectie waar alles loopt :D. -----| maaiveld
|
| raam
Word een flinke klus, maar heb geen zin om het voorwerk uit te besteden.