wat zijn instinkers bij het kopen van een koelkast?

Waar moet je goed op letten bij het kopen van een koelkast. Ik heb de INVENTUM KV1435S op het oog. rekening gehouden met het aantal decibel. Koelkast die ik op het oog heb is 39 db. Ook met garantie 2 jaar. Redelijk vriesgedeelte. Zijn er dingen waar je extra op moet letten of die later pas aan het licht komen?

Utrecht
een jaar geleden
Let vooral ook op het energieverbruik. Over de levensduur van de koelkast telt dit hard door.
Waarom is het aantal decibel voor jou zo belangrijk? Staat hij midden in de voo/slaapkamer?
Zelf zou ik niet direct voor een Inventum kiezen. Prima voor een elektrische deken, maar voor een goede koelkast denk ik eerder aan Bosch, Siemens, AEG of Liebherr.
Pieterke
een jaar geleden
Heb je gezien dat deze koelkast energie label F heeft? De koelkast is dus niet bepaald energiezuinig, wat je een hoop stroom kan kosten.
Anna1997
een jaar geleden
het hoeft niet een super goede koelkast te zijn omdat het budget maximaal 300 euro is. Het moet in een studio komen. Dus bed zit in dezelfde kamer als koelkast.
Ik zag wel dat het energielabel F had, maar het verbruik was 204 kwh per jaar. Ik denk dat het bij een betere soortgelijke koelkast rond de 177 kwh zal liggen, maar dan betaal ik er ook fors meer voor.
Inekez1
een jaar geleden
Qua energie moet je inderdaad kijken naar het verbruik en niet (alleen) naar het label. Hele grote koelkast met label B kan wel meer verbruiken dan kleine koelkast met label F. Labels zijn een paar jaar geleden vervangen door een nieuw systeem. Wat nu F is, was toen B of C.
Inekez1
een jaar geleden
Anderzijds, met de huidige energieprijzen is een koelkast van 240 kWh/jaar wel elk jaar 50 euro duurder in verbruik dan eentje van 150 kWh/jaar. Als je koelkast 4 jaar mee moet gaan ben je dus aan verbruik zo 200 euro meer kwijt. Wel iets om rekening mee te houden in de aanschaf misschien.

Antwoorden (1)

Een koelvriescombinatie zonder automatische de-frost moet je regelmatig zelf ontdooien. Omdat het koelgedeelte en vriesgedeelte samen 1 koelsysteem hebben, gaat bij het ontdooien ook je koelkast dus tijdelijk uit. Wel iets om rekening mee te houden dus.

De koelkast die je noemt is vrij klein: smal en niet zo hoog. Voor 1 of max 2 personen groot genoeg. Als je zelf vrij lang bent, moet je wel steeds bukken om iets uit de groentelade of onderste schapje te pakken.

De bovenste 2 schappen kun je op 2 hoogtes zetten. Zo kun je de koelkast enigszins handig indelen. Dat wil niet zeggen dat dat voor jou ook perse handig is. Bedenk wat er in je koelkast moet passen en of je schaphoogte (en deurrekjes) daar handig voor zijn of dat het allemaal net niet kan staan bijvoorbeeld.

Zo te zien moet bij dit model de deur volledig open kunnen om de groentelade volledig uit te kunnen schuiven of eruit te halen. Als je weinig ruimte hebt of als de koelkast naast een muur staat waardoor de deur alleen haaks (90 graden) open kan, krijg je die lade er dus nooit uit om schoon te maken.

Het is een koelkast met energielabel F. Niet de meest energiezuinige dus. Bedenk wel dat alleen het label niet alles zegt over verbruik! Het label wordt bepaald door het geschatte jaarlijkse energieverbruik EN de inhoud. Een grotere koelkast die iets meer stroom verbruikt, kan dus een lager energielabel hebben! Bovendien: een te grote koelkast die maar halfvol staat, verbruikt meer energie dan een goed gevulde koelkast omdat er minder koude en warme lucht uit en in stroomt als je de deur even open doet. Een te volle koelkast is ook niet zuinig, o.a. omdat je de deur dan altijd lang open moet houden om tussen alle opgestapelde bakjes en potjes het juiste te vinden.

Kies dus een koelkast die qua inhoud (van koeldeel en vriezer) goed bij jou past. En kijk dan naar het geschatte jaarlijkse verbruik in kWh.
een jaar geleden
Anna1997
een jaar geleden
Bedankt voor je duidelijke uitleg