Hoe komt een kantoor printer zo zwaar?

Zo'n grote kantoor printer/scanner combi is enorm zwaar. Heb eentje 2e hands gekocht, xerox 7535, deze weegt 150 kilo. Wat maakt deze printer zo zwaar? Kan je tijdelijk de zware onderdelen weghalen om hem te kunnen verhuizen? En hoe dan?

Het beste antwoord

Dit soort apparaten hebben gewicht nodig voor de stabiliteit. Tijdens het printen (op redelijk hoge snelheid bij die professionele printers) moet de printercassette op en neer bewegen en de rest van het apparaat (en het papier) juist niet. Als het hele apparaat gaat staan schudden, gaat dat ten koste van de nauwkeurigheid van de printer. Vergelijk het met een wasmachine, die is ook veel zwaarder dan puur voor de gebruikte materialen nodig zou zijn.

Je kunt allerlei onderdelen vervangen van je printer. En die kun je er dus ook tijdelijk uithalen. Het is de vraag of dat slim is. De vervangbare onderdelen zijn niet de zwaarste delen van het apparaat. Wat je overhoudt weegt nog steeds ruim 100 kilo. En al je toners, drums, printcassette, opvangbak, papierlades etc moet je dan los vervoeren met extra kans op beschadigingen. Maar misschien is het voor de printer juist beter om tijdens vervoer wel alle toners eruit te halen, om te voorkomen dat door schokken en schudden er teveel tonerpoeder uit de toners loslaat en dan los in de machine terecht komt. Normaal valt overtollig tonerpoeder in de opvangbak, maar tijdens vervoer kan dat misschien juist gaan rondzweven in het apparaat en dat lijkt me niet goed.

Heb je een afwerkunit (voor vouwen en nieten enzo) erbij, dan kan die er wel vanaf. Dat scheelt niet alleen gewicht maar maakt het apparaat ook wat hanteerbaarder.

Voor het vervoer heb je hoe dan ook wel een goede steekwagen nodig. En een vrachtwagen met laadklep of een paar mensen met sterke ruggen om het ding in en uit een busje te tillen.