Kun je zonder beschadigingen een koelkast laten toezenden per post?

Ik vraag mij gewoon af hoe dat werkt op een sorteerband en op het karretje van de postbode.
Ik zie dat dit o.a. kan via een grote electronica keten met de letter m.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1K
ronron1212
3 jaar geleden
De postbode brengt zo iets niet dat is dan toch pakketpost.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Witgoed komt apart met een vrachtwagen die daar op zijn toegerust. Die gaan niet op een sorteerband.

Antwoorden (1)

Ja, dat kan. Grote, zware en kwetsbare goederen zoals koelkasten en ander witgoed worden per stuk verpakt en hebben een ander logistiek proces dan de kleinere pakketten. Grote ketens hebben magazijnen met grote sorteerbanden. Daar gaat ook van alles automatisch, maar niet op de manier van de kleine sorteerbanden waarbij pakketjes tegen elkaar botsen en in bakken vallen. De sorteerband voor witgoed schuift de artikelen netjes en voorzichtig bij elkaar. De artikelen blijven rechtop staan in het hele proces. Alles is flink ingepakt in piepschuim, dus daarbij beschadigd er niets. Bij kleinere magazijnen gaat een deel van het proces nog meer handmatig. Daar rijden mensen met steekkarretjes en handscanners rond.

De kans dat je koelkast beschadigt tijdens transport is groter wanneer je die zelf gaat ophalen en zelf gaat vervoeren op een karretje of in een busje, dan wanneer je die laat bezorgen. Voor de bezorgdienst is dit dagelijks werk, zij weten hoe ze moeten laden, hoe ze de pakketten moeten vastzetten tegen verschuiven of kantelen onderweg en hoe ze de koelkast met een steekwagentje bij jou over de drempel afleveren. Mocht er desondanks toch iets fout gaan en komt de koelkast toch beschadigd aan, dan is dat risico voor de verkoper en heb je recht op een nieuwe. Ga je zelf de koelkast halen en verplaatsen en raakt daarbij iets beschadigd, dan is dat je eigen risico.