Moet je een nieuwe en ongebruikte vaatwasser af en toe gebruiken in verband met leidingen en lekkagerisico?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.3K
TurfGraver
3 jaar geleden
Nieuw als 'nog nooit aangesloten'?
Rubbers e.d. zullen altijd verouderen.
Stilstaand water kan gevaarlijk zijn (legionella).
Water onder druk kan belastend zijn voor koppelingen en onderdelen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord TurfGraver!
De vaatwasser is aangesloten, maar gloednieuw en nooit gebruikt, al een jaar niet. Bij verhuizing naar deze woning met nieuwe keuken, niet van plan en nodig de vaatwasser te gebruiken.

Antwoorden (1)

Ja, want op deze manier kan er bijvoorbeeld legionella toeslaan. Deze bacterie groeit namelijk het best bij stilstaand water met temperaturen tussen de 20 en 50 graden celsius. Dat zijn nu juist de condities die zich voordoen bij ongebruikte waterleidingen. Uiteraard gedijen andere micro-organismen hier ook bij.

Mensen die legionella via verneveling binnenkrijgen, lopen kans op legionellose (zware longontsteking). Ververs iedere leiding, zowel warm als koud water, wekelijks. Dit geldt ook voor toiletten, urinoirs en bijvoorbeeld voedingen van koffieautomaten en vaatwassers.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord mdw!
Dat is zeker een gevaarlijk risico legionella!
Dan zal ik de vaatwasser wekelijks gaan draaien om dit te voorkomen.