Bestaan er gasslangen voor gasfornuizen van 4 tot 5 meter? En mag dit?

Ik wil mijn gasfornuis in een andere hoek zetten van mijn keuken, echter zit de gasaansluiting daar niet. Ik vroeg me daarom af of er langere gasslangen bestaan dan 2 meter zodat mijn gasfornuis verplaatst kan worden

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
6.5K
paulus811
3 jaar geleden
Waarom laat je geen gasaansluiting maken op de nieuwe plek? Voor een installateur is dat een koud kunstje. Vanaf daar sluit je het fornuis dan weer aan met een slang van normale lengte.
ronron1212
3 jaar geleden
bij bol.com
https://www.bol.com/nl/p/rubberen-gasslang-met-lengte-van-5-meter-inclusief-3-8-koppelingen/9200000104935139/?bltgh=hXeHtE-PY-4-W0VpuV1H5A.1_39.54.ProductImage
Inekez1
3 jaar geleden
@ronron, die slang is NIET bedoeld voor gebruik in een vaste opstelling tussen gasleiding en gasfornuis. Dit is geen veilige slang om binnenshuis continu op druk te houden.
LeonardN
3 jaar geleden
"Waarom laat je geen gasaansluiting maken op de nieuwe plek? Voor een installateur is dat een koud kunstje."
Voor veel mensen zullen de kosten een argument zijn. Als een slang 30 euro kost, kan ik me niet voorstellen dat een installateur voor minder een aansluiting kan verleggen. @Inekez1
Waaruit blijkt dat?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Een dergelijke oranje slang is bedoeld voor gasflessen en absoluut niet voor een gasaansluiting in huis. De koppelingen zullen ook niet passen (gelukkig)
Inekez1
3 jaar geleden
@Leonard, dat blijkt uit het feit dat bij verkoop van die slangen staat dat ze zijn bedoeld voor:
- Propaan
- gasflessen
- gebruik met gasbranders, bbq etc Op de oranje slang staat ook duidelijk dat ze voor propaan zijn (en dus niet voor aardgas).
vraagBraak1
3 jaar geleden
Misschien beetje buiten de box, maar aangezien het nogal een aardig werk is om dat fornuis te verplaatsen kan je die tijd en geld misschien beter investeren in een inductie kookplaat. Dan ben je alvast gasvrij (scheel investeringen in de toekomst) en kan het altijd makkelijk verplaatsen. Een enkele kookplaat kost minimaal~30 euro en als je in een keer een 4-pit wilt heb je ze al vanaf ~200
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Leuk idee inderdaad, serieus!! Maar daar zou natuurlijk wel de aanschaf van andere pannen bijkomen en mogelijk aanpassing van de elektra.
vraagBraak1
3 jaar geleden
@Wayan Klopt wat je zegt. Misschien is het handig als ik mijn ervaring deel... Ik ben laatst noodgedwongen begonnen met inductie koken. Al mijn pannen, sommige degelijk en andere goedkope action pannen, werkten hierop. Misschien heb ik geluk gehad. Je zou dit kunnen testen, door een inductieplaat te kopen en te retourneren als bepaalde pannen er niet op blijken te werken (daar heb je immers 14 dagen de tijd voor).
Ben zelf gegaan voor een inductieplaat met een normale stroomstekker (heb geen andere aansluiting. Zelf woon ik in een oud huis met een vrij oude meterkast en dit veroorzaakt (vooralsnog) geen problemen. Ik ga namelijk niet constant op het hoogste wattage lopen koken. Sterker nog, gebruik meeste minder dan de helft van het maximale, anders kookt alles veel te snel of branden er dingen aan.

Antwoorden (1)

Volgens mij is 250cm de langste maat in standaard gasslangen voor gasfornuizen. Vroeger was het zo dat een slang maximaal 100cm mocht zijn, die slangen moesten binnen 10 jaar worden vervangen door een nieuwe (ivm veroudering van het rubber, droogtescheurtjes etc) en mochten worden ingebouwd of achter apparatuur langslopen. Tegenwoordig mogen de slangen langer zijn, maar moeten dan wel om de 5 jaar worden vervangen. Inbouwen (achter of onder het aanrecht langs) en achter apparatuur (koelkast, vaastwasser) leggen mag nog steeds niet met de zwarte rubber slangen.

Er zijn ook flexibele rvs gasslangen, met gele kunststof mantel, die mag je wel inbouwen, wegwerken en achter apparatuur langs leggen en die hoeven niet vervangen te worden. Bij aanschaf zijn ze duurder, maar je hoeft 'm in feite maar eens in je leven te kopen. Een flexibele rvs gasslang van 5 meter is niet standaard verkrijgbaar, maar wel te bestellen bij een installateur die gewoon 5 meter van de rol kan snijden en daar 2 koppelingen op kan monteren. Zo'n slang is niet goedkoop! Beter laat je die installateur komen om met een koperen pijp even de gasaansluiting te verleggen (of een extra bij te maken zodat je later alsnog de oude plek kunt gebruiken om te koken).

Als het een huurwoning is, zul je dat wel met de verhuurder moeten overleggen. Is er een afzuigkap of ander afzuigpunt of ventilatie in de keuken aanwezig, dan zul je voor de plek van je gasfornuis rekening moeten houden met de plek van de afzuiging.
- - - -
Volgens de site 'gasproducten.nl' zou voor een vaste opstelling een slang van maximaal 2 meter zijn toegestaan. Ik kan daar echter geen wettelijke regelgeving van vinden. Dat zit (denk ik) in het NEN-voorschriften bestand dat professionals kunnen kopen.
Toegevoegd op 05 juni 2020 12:08: bron, tekst
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hoe dan ook, een gasslang van 4 tot 5 meter zou speciaal gemaakt moeten worden bij een gespecialiseerd bedrijf. Ik vraag me af wat een verzekeringsfirma zou vinden van een dergelijke lengte als er een ongeluk mee zou gebeuren..
Kortom, een installateur laten komen!