Hoe bak je een lekkere cake in de Airfryer?

Hoi hoi, Ik heb een watshome airfryer gekregen voor zijn verjaardag. Een 5l. Een prachtig apparaat (van Trekpleister. 49 euro). Ik wil er natuurlijk meer mee dan alleen kippenvleugeltjes of wat ook in klaar maken.
Dus heb ik laatst een cake gemaakt, althans geprobeerd te malen...Me gehouden aan de 160 graden die ervoor staat. Alleen heb ik hem ipv 25 minuten (veeeel te kort) in totaal 60 minuten erin gehad. Maar helaas...… hij is niet omhoog gekomen en was nog erg zacht van binnen.

Mijn vraag is nu: Heeft iemand er al eens een cake in gebakken (in de Watshome airfryer dus) en hoe ging dat? Issie gelukt? Hoe deed je dat?

misslobe
4 jaar geleden
Kon je weleens gelijk in hebben,maar toch moet het kunnen in de airfryer, maar ik heb niet zo'n dure dus daarom vraag ik me af of het daar aanligt... minder capaiteit ofzo...
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Begin eerst eens met het maken van hetzelfde recept in cupcakes. Omdat je dan kleinere vormpjes hebt met minder beslag. Kun je een beetje experimenteren.
MasterSword
4 jaar geleden
Denk dat een cake het beste in de oven gemaakt kan worden. massa van de cake is te veel om in een airfryer te maken.

Het beste antwoord

Na 50 minuten zou de cake wel gerezen moeten zijn. Waarschijnlijk is er bij de bereiding van de cake zelf iets misgegaan:
Je hebt teveel bloem gebruikt.
Je hebt het beslag te lang of juist te kort gemixt. Bij het mixen komt er lucht in het beslag, zodat de cake rijst. Door te kort mixen komt er te weinig lucht in het beslag, maar bij te lang mixen kan het eiwit geen lucht meer vasthouden. Als je een mixer gebruikt, mix dan maximaal 3-4 minuten.
Je hebt te weinig bakpoeder gebruikt.
Je hebt te oud bakpoeder gebruikt. Bakpoeder dat over datum is, laat je beslag niet meer goed rijzen.
Je hebt de oven tijdens het bakken (te vroeg) open gedaan. Dat verstoort het rijsproces, zodat de cake inzakt.
Tip van Anita: als er in verhouding niet voldoende beslag in de vorm gaat, dan heeft de cake sowieso de neiging om niet voldoende in de fryer te rijzen.
Op zich moet het cake bakken lukken. Ik heb alleen maar sites gevonden waarop stond dat dit mogelijk was. Nergens werd het afgeraden.
SimonV
4 jaar geleden
misslobe
4 jaar geleden
Hoi Simon. Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Het grappige is dat ik juist DIE cake heb getracht te maken van die Anita :-)! Dat leek me zo heerlijk! Ik probeerde juist ook contact te krijgen met en vragen aan Anita zelf maar zie nergens waar en hoe je dat kunt doen...
misslobe
4 jaar geleden
Nou, ik heb haar algecontacteerd hoor, via facebook, nu antwoord afwachten :-)
misslobe
4 jaar geleden
Ik wil jouw antwoord als beste neerzetten maar op de 1 of andere manier lukt dat niet als ik op "beste antwoord klik.... heel frustrerend!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ van mij omdat het antwoord goed is en het beste antwoord een beetje te compenseren;)
SimonV
4 jaar geleden
Bedankt. Ik wist niet dat er bij het kiezen van het Beste Antwoord ook een bug zat... Misschien dat er daarom de laatste maanden weinig Beste Antwoorden verschijnen (Als men al weet dat deze mogelijkheid bestaat).
misslobe
4 jaar geleden
Hoi Simon, omdat mijn laptop kuren had zit ik nu op mijn iPad, en warempel het lukt me nu wel het beste antwoord te selecteren, dus bij deze