Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom gaat mijn lamp niet aan?

Ik heb de blauwe en zwarte draad aangesloten op de blauwe en bruine van de lamp, als ik op het lichtknopje druk gaat de lamp niet aan maar is er wel spanning op zwart én blauw(gek!).

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.9K
TurfGraver
4 jaar geleden
Lamp stuk?
tinus1969
4 jaar geleden
Als zowel zwart als blauw onder spanning staan, zijn zwart+blauw beide spanningsdraad en is er geen nuldraad; en is er dus geen stroomkring.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Een fasedraad (bruin) uit de centraaldoos moet u aansluiten op een schakelaar. Vanaf de schakelaar moet u een schakeldraad (zwart) verbinden met een lamp.

Een nuldraad (blauw) kunt u direct doorverbinden met de lamp.

Zie schema.

N.b;
Verder kan de er geen spanning staan op zowel blauw en zwart, omdat dit een kortsluiting betreft en uw (smelt) zekering dan direct de spanning verbreekt. Dus dit hebt u niet goed gemeten of u hebt het anders aangesloten.
(Lees meer...)
Plaatje bij antwoord
4 jaar geleden
Behalve verkeerd gemeten, of toch anders aangesloten, bestaat er nog een optie.

Een fitting schroevendraaier geeft soms een heel klein beetje licht op de 0 draad (blauw) Dat betekent niet dat er ook echt stroom op staat. Mijn vader noemt dat inductiespanning. Gebeurd vaker.

Als dat het is, waarom brand de lamp dan niet?

Lichtbron is stuk, of in de armatuur is iets defect / niet aangesloten.
(Lees meer...)
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding