Waarom heeft mijn koelkast een Sabbath modus?

Ik heb een nieuwe koelkast gekocht (Liebherr CNP 4313-21) en in de gebruiksaanwijzing staat dat deze een 'Sabbath modus' heeft. Zo gaat dan de verlichting uit en worden er nog een paar instellingen aangepast. Wat is er aan een koelkast wat tegen de Sabbath indruist?

22.5K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@paulus811, de Sabbath modus werkt alleen als je deze geactiveerd hebt. Misschien toch handig als je gerechten een dag of een paar dagen van te voren al wil bereiden. 't Is maar een idee.
paulus811
4 jaar geleden
JoanDArc, dat klopt, je kunt het aan/uit zetten. Ik zal het zelf niet gebruiken, was alleen benieuwd waarom die modus erop zit. Vond het nogal typisch dat religie kennelijk zelfs doordringt in een koelkast.
gvrox
4 jaar geleden
Zou de koelkast van Ozzy Osbourne een Black Sabbath-modus hebben ? (voor afgebeten vleermuishoofden bijvoorbeeld)

Antwoorden (2)

De Sabbath-modus is bestemd voor orthodoxe joden. Die mogen volgens de Halaga geen arbeid verrichten op de rustdag. Dat betekent o.a. dat ze geen licht mogen aansteken/doven en geen apparaten mogen aansteken.
Bij de Sabbath-modus gaat het lampje binnenin niet branden bij het openen van de deur en d.m.v. een timer gaat de compressor niet lopen tijdens/kort na het openen van de deur.
escape
4 jaar geleden
paulus811
4 jaar geleden
Dank je escape voor je antwoord, ik begrijp nu de modus. + Maar wat hebben sommige religies toch een aparte regels......
tinus1969
4 jaar geleden
@paulus811; de regel is eigenlijk heel helder; gij zult op sabbat niet werken. Vervolgens is 'werk' gedefinieerd: https://nl.wikipedia.org/wiki/Melacha Dat wordt daarna heeel consequent geïnterpreteerd.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Vanwaar die minnen? Overigens proberen niet alleen orthodoxe joden de sjabbat te respecteren. Ook veel liberale joden proberen het gebruik van (elektrische) machines te vermijden.
Joden worden verboden van het doen van creatief werk op de Shabbat. Observant Joden interpreteren deze dingen, zoals het maken van een brand, het bereiden van voedsel of zelfs het sluiten van een schakelaar of het indrukken van een elektronische knop doet op te nemen. Terwijl rauw voedsel niet op de Shabbat, voedsel dat al op voorhand werd gekookt kan worden gekookt kan totdat de maaltijd warm worden gehouden. Op sommige feestdagen, kan vers voedsel worden gekookt, maar het draaien van de hitte op is verboden. In het verleden, kan het probleem eenvoudig worden opgelost door het aansteken van een fornuis of oven voor de dag begonnen en met behulp van de warmte in de loop van de dag. In de afgelopen decennia, echter, fabrikanten van apparatuur hebben een veiligheidsfunctie die automatisch schakelt de hitte na een aantal uren ingesteld. Dit maakt het apparaat onbruikbaar voor degenen die deze religieuze wetten te observeren.

Wanneer een oven in Sjabbat-modus, wordt de standaard zes of twaalf uur automatische uitschakeling opgeheven, en alle lichten en displays zijn uitgeschakeld.

In meer recent ontworpen ovens zal Shabbat modus vaak zijn voorzien van de mogelijkheid om de temperatuur van de oven te passen zonder terugkoppeling naar de bediener van de oven. Dit is niet om de Shabbat relevant, maar het is handig op sommige feestdagen, bij het aanpassen van de hitte is toegestaan, maar het veranderen van een digitale uitlezing op het bedieningspaneel is niet volgens de heersende orthodoxe opinie en de minderheid Conservatieve uitzicht.
4 jaar geleden
paulus811
4 jaar geleden
ronron1212, dank voor je antwoord +. Maar wat doet Google translate het soms slecht, hier en daar lijkt de tekst wel een rebus....
escape
4 jaar geleden
Onleesbare computervertaling. Minduimpje.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ ronron, en jij was mij net voor ::)). de vertaling van de pagina is niet optimaal, maar waar het omgaat is duidelijk. De gewone koelkasten die 24 uur per dag en 7 dagen per week hun werk doen, zijn niet geschikt voor degenen die de volgens de wetten van de Sabbath leven.