Hoe voorkom ik dat lichtschakelaars gaan oxideren?

Ik heb twee lichtschakelaars die, waarschijnlijk door oxidatie, geen goed contact meer maken. Daardoor gaan de lampjes die op deze schakelaars zijn aangesloten onregelmatig knipperen.

De normale lichtschakelaars geven geen probleem. Maar bij het bed hangen twee lampjes aan de muur die op laagspanning werken. Ik weet niet hoeveel volt - maar er zit een adapter in het stopcontact waarvandaan een stroomdraad naar de lampjes loopt. Elk lampje heeft een eigen schakelaar.

Twee jaar geleden (de lampjes hingen er toen twee of drie jaar) wilden die bedlampjes nauwelijks meer constant branden. Ze knipperden onregelmatig. Dat lag aan een slecht contact in de schakelaar: op de schakelaar duwen hielp soms, of het knopje juist een heel klein beetje "richting uit" duwen. Soms brandden de lampjes zelfs op halve sterkte, om dan ineens naar volle sterkte te gaan, en dan na een paar seconden weer te gaan knipperen.

Ik heb de schakelaars toen vervangen. Dat loste het probleem op. Maar nu, na een jaar of twee, begint het opnieuw. Ook de nieuwe schakelaars maken kennelijk slecht contact.

Als ik nu weer nieuwe schakelaars monteer, hoe voorkom ik dan dat het probleem opnieuw optreedt, en dat ik ze in 2020 opnieuw zal moeten vervangen?

TurfGraver
5 jaar geleden
Behandelen, contactspray. Is speciaal bedoeld voor geoxideerd contacten.
Voorkomen, goede (zilver of goud bekleed) schakelaars.

Antwoorden (1)

Het correcte antwoord is: Je kunt de contacten bedekken met een laagje goud. Dat oxideert niet en blijft dus geleiden.

Maar of dat de oplossing is die je zoekt... dat betwijffel ik.

Soms is een regelmatig schuurpapiertje over de contacten heen halen een eenvoudiger oplossing. Minder definitief, maar wel goed koper.

Overigens zijn 'goldplated' schakelaars ook gewoon in de handel verkrijgbaar. Dan hoef je zelf niet te gaan pielen.
Cryofiel
5 jaar geleden
Helaas zijn de contacten niet bereikbaar... Dat betekent dus andere schakelaars kopen, nu van wat betere kwaliteit.