hoe repareer ik een wasmachine die stopt nadat er water is ingelopen (electrolux 14591 w)?

Mijn wasmachine werkt niet meer. Meer bepaalt gaat het zo :
- water pompt weg
- water loopt erin
- water verdeelt zich

en dan gebeurt er verder niets meer. Eén keer heeft ze een beetje gedraaid, maar nadien niet meer. De startknop blijft flikkeren.
Ik heb al de filter schoongemaakt, het zeepbakje ook, de was gehersorteerd enz maar niets helpt.
Tegelijk krijg ik echter ook geen foutmelding, zodat ik vermoed dat het iets mechanisch betreft en niet iets elektronisch....
Wat is de mogelijke oorzaak en wat kan ik er eventueel aan doen?

Antwoorden (3)

Je zou eens naar de koolborstels van de motor kunnen kijken, dat is aan slijtage onderhevig en kan verklaren waarom de trommel wel heel even heeft gedraaid.
Als dat in orde is zou het de motorsturing kunnen zijn, maar dan moet je al erg thuis zijn in de techniek om dat vast te stellen, laat staan zelf te repareren. Je moet er dan iemand bijhalen die er verstand van heeft.
Eindigt het programma normaal als je heel lang wacht? Dan bevestigt dat het bovenstaande.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het vermoeden dat de verwarming niet meer werkt, na het innemen van water start de verwarming tot die op temperatuur is en gaat dan pas verder, de progeamma schakelaar wacht op dat punt, dit is niet bij alle modellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oneens, voordat het water op temperatuur is, heeft de motor al een tijdje gedraaid.
Als de verwarming stuk is, zal bij oudere machines de was niet schoon worden en bij nieuwere wasmachines een foutcode gegeven worden. In beide gevallen draait de motor dan wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet noodzakelijk. Een andere reden kan zijn dat de aansturing van de motor het niet meer doet, bij sommige types machines is dit nog een een relais en dat kan na een tijd slecht contact maken waardoor die net nog die ene tik geeft.
Trouwens uw oplossing van die koolborstels slaat nergens op van dit type motor is noemt men een condensator motor met een kortsluitanker of kooianker en dat heeft GEEN borstels.
Trouwens die - hoort dus eerder bij uw antwoord thuis maar ik geef dit zeer zelden.
Als het de koolborstels zijn kun je dit vaak zien aan het feit dat het loopvlak van de koolborstels verschilt, de ene is zwart en de ander spiegelt. De koolborstels zitten op de achterkant van de motor (zwarte langwerpige doosjes).
Dit is het meest voorkomende probleem bij motorstoringen.
Succes !