houtklover wel of niet olie verversen?

Toegevoegd na 8 minuten:
Wij hebben in 2014 een houtklover gekocht. Nu staat er in de gebruiksaanwijzing dat na 150 bedrijfsuren de hydraulische olie ververst moet worden. Momenteel heeft het apparaat na 4 jaar gebruik pas ca. 25 bedrijfsuren gemaakt. Betekent dit dat wij de olie eigenlijk nooit hoeven te verversen (want bij dit huidige verbruik zijn we bijna 25 jaar verder ;-) of moet er toch eens in de zoveel jaar ververst worden?? Wie heeft enig idee? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
16.4K

Het beste antwoord

Wat geadviseerd wordt, na 150 bedrijfsuren, dat is bij intensief gebruik. Op een apparaat dat zo weinig gebruikt wordt als beschreven, zou ik minimaal één keer in de
5 jaar de olie verversen voor het behoud van de machine. Op de één of andere manier kan er altijd wel lucht (met waterdamp) bij de olie, wat de levensduur van de olie verkort.
jc54
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

zelf kloof ik al 20 jaar lang ieder jaar rond de 10 kubieke meter hardhout, eerst met een Guede klover nu met een Hecht.Ontluchting zit er altijd op, bij de Hecht moet je voor dat je gaat kloven de ontluchting opendraaien om te voorkomen dat er zich teveel druk opbouwd. Mijn ervaring is het volgende, ik heb nog nooit olie hoeven te vervangen, meestal voldeed licht bijvullen, en zelfs na meer dan 10 jaar deed de Gude het nog prima, totdat de (chinese) elektromotor het begaf.