hoe bereken ik een serieschakeling?

Als ik stroomafnemers van verschillend vermogen in serie schakel, hoe bereken ik dan de stroomsterkte door de hele schakeling? Bijvoorbeeld: als ik een 50W en een 150W lamp in serie schakel, brandt de 50W lamp door omdat er 1,5A doorheen gaat, brandt de 150W lamp heel zachtjes omdat er maar 0,5A doorheen gaat, of iets er tussenin?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
9.7K

Antwoorden (1)

Als je de lampen parallel schakelt op 220 volt dan geldt het volgende:

Vermogen = spanning x stroomsterkte, of stroomsterkte = vermogen/spanning

De lamp van 50 watt heeft een stroomsterkte van 50/220= 0,23 ampère
Volgens de wet van ohm, is de weerstand 220/0,23= 957 ohm

De lamp van 150 watt heeft een stroomsterkte van 150/220= 0,68 ampère
Dan is de weerstand 220/0,68= 324 ohm

Zet ik de lampen in serie dan is de totale weerstand 957+324=1281 ohm
De stroomsterkte in die kring is dan 220/1281= 0,17 ampère

Dat is minder dan in door elke lamp gaat in de parallelschakeling.
Het is verklaarbaar omdat in serie beide lampen geen 220volt voeding krijgen, maar de 220 volt over beide lampen moeten verdelen.
De eerste lamp "verbruikt" spanning, zodat voor de tweede minder spanning over blijft.

Beide lampen zullen een beetje gloeien.

De stroomsterkte in de kring is 0,17 ampère. volgende de wet van Ohm geldt:
Over de eerste lamp staat een spanning van stroomsterkte x weerstand 0,17x957= 163 volt
Over de tweede lamp staat een spanning van 0,17x324= 55 volt

De eerste lamp levert een vermogen (stroom x spanning) van 0,17x163= 28 watt
De tweede 0,17x55= 9 watt

Ik vind het vreemd dat de vermogens nu het omgekeerde qua grootte zijn, dan bij paralelschakeling. Maar ik denk niet dat ik een fout heb gemaakt.
6 jaar geleden
TurfGraver
6 jaar geleden
Prima berekening. Hoe je echter aan die 220V komt is mij een raadsel.
Er is gegeven, 50W - 0,5A en 150W - 1,5A.
P=U×I
Edraket
6 jaar geleden
De 229volt is de spanning die je in huis hebt. Die in je stopcontact zit of in de lamp boven je tafel.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Off topic: 230volt is de bedoeling, maar door een scheve en onstabiele belasting is de spanning nooit gelijk (Dit kan haast niet een dit hoeft ook niet, volgens de netcode mag er met snelle variaties 10% van de U nominaal worden afgeweken).
Er is ook een verschil als je in de ochtend, middag of avond meet. Tevens de afstand van de trafo en eventuele werkzaamheden aan het net spelen en rol. OT:
Berekening is goed+
De lamp met het minste vermogen wordt het meest belast in een serieschakeling.
Dit geld tevens bij transformators die het net voeden, die met het kleinste vermogen zijn eerder overbelast.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Berekening is uitstekend!
@Turfgraver Het gegeven van die 1,5A en 0,5A zijn door TS kennelijk ook maar uit de lucht gegrepen. Of in zijn huis zou een 100V-systeem aangelegd moeten zijn. Dat is zó onwaarschijnlijk dat ik veel liever heb dat Edraket met 220V (al was 230V beter geweest) rekent, zo krijg je realistische waarden.