Welk type koelkast maakt het minste geluid?

Ik zoek een nieuwe koelkast of koelvriescombi. Ik kan alleen totaal niet tegen continu zacht zoemend geluid in mijn woonkamer. Bij nieuwe koelkasten wordt wel aangegeven hoeveel decibel geluid de koelkast maakt, maar niet of dat twee keer per dag 5 minuten is of elk uur 10 minuten. En wat is dan het geluid als de koelkast niet die maximale geluidshoeveelheid produceert? De stilste koelkast maakt nog 35dB geluid en dat is voor mij al goed hoorbaar. Dus een onhoorbare koelkast bestaat niet. Daarom heb ik liever een koelkast die ik af en toe een paar minuten duidelijk hoor, dan een koelkast die continu, de hele dag, een irritante nog-net-hoorbare zoem produceert.

Nieuwe koelkasten hebben (allemaal?) een ander koelmiddel dan ouderwetse. Beter voor het milieu, dus prima. Maar daardoor schijnt de compressor meer (vaker? langer?) aan te moeten slaan, dus vaker geluid dan met een oude koelkast. Ik hoor en lees veel mensen klagen over de geluiden van hun nieuwe koelkast.

Bestaat er nog een type koelkast die niet continu geluid maakt? Die zich gewoon stil houdt als er niets hoeft te gebeuren en van tijd tot tijd even aanslaat (dat mag wel met geluid) om te koelen?

Is het zo dat een koelkast van 40dB vrijwel continu heel zacht draait en een koelkast van 45dB minder vaak draait maar dan wel iets harder? Kun je aan het energieverbruik zien hoe vaak een koelkast aanslaat?

31.6K
Inekez1
6 jaar geleden
Ik heb een woonkamer met open keuken. Niet een keukenblok in een nisje waar je even een wandje met deur in kunt maken, maar gewoon echt helemaal open. Dan moet ik 8 meter muur gaan bouwen in een huurhuis om de keuken af te schermen en dat ga ik dus niet doen. Een aparte geïsoleerde kast met extra deur waar de koelkast in kan staan is misschien wel een optie.
TurfGraver
6 jaar geleden
Of in een ander (reserve) kamer?
Inekez1
6 jaar geleden
Andere kamer? Je bedoelt mijn slaapkamer? Dacht het niet! Computer in de slaapkamer heb ik ook al overwogen, maar dan heb ik een temperatuurprobleem (of te koud om stil te zitten, of te warm om te slapen).
TurfGraver
6 jaar geleden
Ken je huis indeling niet....
Inekez1
6 jaar geleden
"Alle koelkasten kennen een periode van koeling en dan stopt de compressor, sommige duurdere modellen doen nog iets meer met pompjes voor ontdooiing of ijsblokjes maken." Dat is dus precies mijn vraag. Welke modellen of types koelkast maken vaak geluid en welke minder vaak? Mijn huidige ouderwetse koelkast is een paar uur stil en maakt dan 5 tot 10 minuten geluid. Geen probleem voor mij. Maar nu heb ik begrepen dat sommige nieuwe koelkasten de neiging hebben om vrijwel continu te blijven brommen of om elke 20 minuten even 1 minuut aan te slaan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3 minuten per uur is toch niet om gek van te worden? Ben ze dan zo gesteld op complete stilte?
Inekez1
6 jaar geleden
@4pokes500. Als het voor mij geen probleem zou zijn, zou ik de vraag niet stellen. En als het echt alleen maar die 3 minuten per uur zou zijn, kan ik daarmee leven. Maar nieuwe koelkasten schijnen wel eens een vrijwel continue bromtoon te hebben. Dat wil ik niet. En mijn vraag is dus: welke koelkasten hebben een continu (of bijna continu) zacht geluid en welke koelkasten gaan af en toe even aan en daarna weer helemaal uit?

Het beste antwoord

Er zijn tegenwoordig qua werkingsprincipe twee soorten koelkasten. De nieuwere techniek is die met een zgn. invertercompressor. Die slaan niet aan en af, en daar is niet iedereen blij mee.

Ik heb vorige week een nieuwe tafelmodel koelkast moeten kopen omdat de oude er onverwacht volledig mee opgehouden was. Dan heb je niet veel tijd om te zoeken.
Ik heb ook graag een onopvallend en stil werkende koelkast. De buitenmaten moesten ook in de beschikbare nis passen en zo.
Ik kwam uit op eentje die 39 dB zou produceren blijkens het energielabel erop (A++).

Maar uitgepakt (en nog niet in de nis geplaatst) viel het geluid toch meer op dan van de oude (toen die nog werkte). Met name een licht rinkelend geluid viel op – en er was niets aan de achterzijde dat rammelde of zo (daarom had ik hem nog niet op zijn plek gezet).

Intussen heb ik een tijdje bijgehouden hoe vaak en hoe lang hij werkt. Ongeveer 16 minuten aan en dan 40 minuten uit, dus ruwweg een kwartiertje per uur. Tenminste, als je de deur dicht laat. Er stond nog niet veel in. Als er meer in staat kan de cyclus er nog licht anders uit gaan zien.

De losse energiemeter in het stopcontact heb ik daarna verwijderd, en nu helemaal in de nis geplaatst valt het geluid inderdaad weer beter mee. Ik heb bovendien een dunne reep opencellig schuim verticaal achter-onderin de nis gezet, zodat dat dat rinkelende geluid al nabij de bron een beetje geabsorbeerd kan worden, en minder door de betegelde muur schuin omhoog weerkaatst kan worden, terwijl de compressor toch zijn eigen warmte kwijt kan. Dit lijkt te werken. Soms kun je jezelf een placebo toedienen, en je moet niet alles willen nameten!

Intussen heb ik nog wat meer over koelkasten kunnen lezen, en ik kwam een uitleg tegen van de Consumentenbond over het verschil tussen normale koelkasten die om de zoveel tijd aan en uit schakelen, en koelkasten die met inverter-techniek werken (zoals de minibar op een hotelkamer).

Ik vermoed dat de meeste nu in de winkel verkrijgbare koelkasten nog gewoon met de klassieke compressor aan/uitschakeling werken. Maar dat weet ik niet zeker.
Het lijkt me dat jij een klassieke aan/uit koelkast moet zoeken en binnen die (denk ik nog grote) groep naar een geschikt model moet zoeken met als belangrijk selectiecriterium de opgegeven geluidswaarde.

De uitleg van de Consumentenbond heb ik nog wat bewerkt om als vervolg in een reactie toe te voegen. Daar staat o.a. in dat niet iedereen happy is met het constante lichte geluid ...
6 jaar geleden
Bordensteker
6 jaar geleden
Invertermotor (invertercompressor) vs. klassieke compressor. De compressor is hart van de koelvrieskast: de kwaliteit van de koelkast staat of valt met de kwaliteit van de compressor. Een conventionele compressor laat een koelkast in koelcycli koelen. Een sensor houdt de temperatuur in de koelkast in de gaten.
Als de temperatuur te ver oploopt, slaat de compressor aan en daalt de temperatuur in de koelkast. Zodra de temperatuur voldoende is gedaald, slaat de compressor weer af. En dan is het wachten tot de temperatuur weer is gestegen en de compressor opnieuw aanslaat. Door het constante aan- en uitgaan verbruikt een conventionele compressor veel energie (?) en slijt relatief snel (?). Bovendien fluctueert de temperatuur in de koelkast. Een invertermotor of -compressor koelt niet in de eerder beschreven cycli. Deze staat constant te werken. Hij koelt iets harder als het binnen in de koelkast wat warmer wordt (doordat de deur even open geweest is en/of er iets in gezet is dat nog niet koud genoeg is) en minder hard als het koud genoeg is (en hij alleen maar de permanent uit de keuken door de wanden heen binnensluipende warmte weg moet koelen). Omdat de motor niet aan en uit gaat, is het stroomverbruik van een invertermotor lager dan bij een conventionele motor en slijt hij minder snel. Ook is het geluid constant. __Sommige mensen moeten wennen aan het geluid van een invertermotor. Want dit hoor je altijd een klein beetje.__ Een voorbeeld zijn de minibar koelkastjes op een hotelkamer. Die zijn klein en waarschijnlijk mede daardoor erg stil, maar toch niet volledig ‘geruis’loos.
Bij de koelkasten van Samsung is een invertercompressor inmiddels standaard. Bron: https://www.consumentenbond.nl/koelkast/extra-functies-in-een-koelkast#no4 (bewerkt; en de vraagtekens staan bij beweringen die ik niet zomaar voor waar aanneem)
Inekez1
6 jaar geleden
Dank voor je uitgebreide antwoord! Ik had al wel iets gelezen over invertercompressoren, maar kon er niet uit opmaken dat er dan ook nog 'gewone' zijn die minder vaak geluid maken. Ik ben het wel eens met je (?). Volgens mij is het verschil in energieverbruik alleen relevant bij hele grote koelkasten en grote koelvriescombi's. De term 'veel energie' is behoorlijk relatief. De minst zuinige kleine tafelmodel koelkast gebruikt altijd nog minder energie dan een grote A+++.
En het 'slijt relatief snel'?
Ik ken maar weinig mensen die een nieuwe koelkast hebben gekocht omdat de techniek niet meer werkte. Meestal is er iets anders stuk (deurrubbers, deurgreep, scharnieren, lades en planken) of bij een verhuizing iets beschadigd. Je hebt niets aan techniek die 20 jaar mee gaat als het apparaat waar het in zit na 12 jaar vervangen moet worden. Afijn, ik weet waar ik op ga letten! Een gewone aan-uit koelkast met conventionele compressor. +