Hoe sluit ik deze lamp aan?

Ik wil een lamp installeren, maar kom er niet uit hoe de draden aangesloten moeten worden. Uit de muur komen 4 draden (waarvan 3 dubbel uitgevoerd?):
-geel/groen (aarde)
-blauw(nul)
-zwart (schakel)
-bruin (fase)
Uit de lamp komen een grijs en een blauw draad, en de lamp heeft volgens mij ook een aansluiting voor de aardedraad. Zie de foto's.

Hoe moet ik dit aansluiten? En waarom zijn de draden uit de muur dubbel uitgevoerd?
Moet ik het draad gewoon in die klemmen doen? Ik zie namelijk geen mogelijkheid om het vast te schroeven, klikken..

Alvast bedankt! Groet Jan

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K
TurfGraver
6 jaar geleden
Blauw onder blauw, grijs onder zwart.
Eventueel aarde aansluiten op lamp.
Draad kun je (afhankelijk van draad) bij de klem in drukken.
TurfGraver
6 jaar geleden
Als er draden los on liggen kun je die (met een kroonsteentje) gebruiken om lamp aan te sluiten.

Antwoorden (1)

Hoi Jan,

Een lamp heeft altijd 3 draden, fase, nul en aarde. De bruine uit de muur is voor een constante stroom. De zwarte voor een schakelaar(ook een fase maar wel met schakel) . De fase van de lamp moet op de schakeldraad (als je gaat schakelen wat wel zo logisch is) van de wandcontactdoos. De Nul op de nul. Aarde ergens aarden op het Metalen gedeelte. Dubbel uitgevoerd kan voor bijvoorbeeld meerdere fases om diverse schakelaars te kunnen gebruiken.