Senseo mag volgens handl. niet worden gebruikt met waterontharder. Natrium in water mag niet. Gaat dan stuk. Wat is waar? Teveel kalk toch schadelijk

Fabrikanten van waterontharders beweren juist dat de apparaten zoals Senseo langer mee gaan omdat er geen kalk meer in komt. Waterontharders halen kalk uit het water en wisselen dit om met natrium. Philips gebeld. Zij zeggen dat Senseo door het natrium juist sneller kapot kan gaan.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.4K
tinus1969
6 jaar geleden
Als Philips dat zelf zegt, wie zijn wij dan om iets anders te beweren?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inmiddels een nader bericht van Philips ontvangen met de volgende tekst:
****************
Gisteren heeft u contact met ons opgenomen aangaande uw senseo type HD7804/80, omdat er wordt aangegeven dat het apparaat niet geschikt is in combinatie met ontharders op basis van natrium. Anders dan vermeld zal dat intern geen effect hebben op het apparaat. Wel kunnen wij het volgende vaststellen: Het gebruik van natrium water ontharders in combinatie met decaf koffie veroorzaakt een hogere werkdruk in de brouw kamer.
Door de combinatie decaf koffie/water ontharder zal door de hogere werkdruk het volume in uw kopje afnemen en wordt er geen schuim laagje(foam) gevormd. Als er geen decaf koffie wordt gedronken is het geen probleem om een dergelijke ontharder in combinatie met SENSEO te gebruiken.
Gebruikt men wel decaf koffie dan zal het volume afnemen en is de schuimlaag niet gegarandeerd.
*******************
Hiermee is de vraag beantwoord.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Regelmatig je Senseo ontkalken met citroenzuur. Hetzelfde spul dat in de Senseo ontkalkingszakjes zit (2x ca. 35 gr voor € 7,49). Bij www.brouwmarkt.nl kun je ook citroenzuur(kristallen) kopen, en wel 1 kilo voor € 5,25 !!!!!!
Het is onschadelijk, je kunt er zelfs limonade van maken of te gebruiken als smaakversterker bij bijv. visgerechten, helpt zeer goed tegen hardnekkige vlekken etc etc.

Antwoorden (1)

Ik denk dat dit toch vooral een voorbehoud is uit angst van fabrikanten. Met een ontharder komt er helemaal geen zout in het water (ik heb een ontharder). Dat is alleen tijdens het regenereren. Vermoedelijk weten fabrikanten niet wat het effect is op de lange termijn, en dan kun je het uit angst voor claims maar beter 'verbieden' dan dat je aangeeft dat het geen probleem is.

Ook bijvoorbeeld een vaatwasser heeft een zoutreservoir. Die spoelt dus wel daadwerkelijk met zout water, en doet in feite niet zo heel veel anders dan een koffiezetapparaat: Het rondpompen van heet water. En bij een vaatwasser gaat 't ook goed.