Waarom gaat de grill aan als ik alleen de oven aanzet?

Mijn combimagnetron heeft heteluchtoven grill en magnetron. Als ik de oven aanzet gaat ook de grill aan... heeft iemand idee wat er is?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Bij veel van dit soort oventjes gaat bij het starten van de ovenfunctie ook het grillelementje aan om te helpen met voorverwarmen. De warmtecapaciteit van dit soort oventjes is vaak zo laag dat opwarmen anders heel erg lang zou duren. Mogelijk is dat bij jouw combi-magnetron ook zo.

Een nadeel heeft het wel, want door de grill kan het voedsel aanbranden en uitdrogen. Bij de combi-magnetron van mijzelf is dat allebei ook zo en helaas is de grill niet uitschakelbaar, vandaar dat ik inmiddels ook een gewone oven heb aangeschaft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zou het grillen niet tegen te gaan
Kun je het (te veel aan) grillen niet tegengaan door met aluminium folie af te dekken? Doe je bij een recept soms ook, teveel hitte voor de top kan niet gewenst zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Uitgeprobeerd en na laten kijken, het is helaas zo

Andere antwoorden (1)

Er zijn 3 mogelijkheden:

1) je gebruikt de verkeerde instelling. Lees de gebruiksaanwijzing er nog eens goed op na.
2) de oven is defect. Er zit ergens kortsluiting, of een draadje is verkeerd aangesloten. Een reparateur zou dit wellicht kunnen verhelpen.
3) bij sommige ovens is de gril geen losstaand deel van de ovenfunktie. Dan is het zoals het systeem ontworpen is.

Welk van die 3 is het antwoord op jouw vraag ? Helaas, dat kan ik op afstand vanachter mijn toetsenbord niet zien. :-(