cv-ketel uit maar verwarming hoog gezet. Is dit een probleem?

Ik was laatst in mijn appartment na een tijdje weg geweest zijn. Voordat ik weg ging heb ik mijn cv-ketel uitgezet aangezien er toch niemand was. Toen ik terug kwam was het erg koud dus ik draaide de verwarming omhoog. Ik was helemaal vergeten dat de cv-ketel uit stond. Na een avondje stappen en vroeg opstaan ben ik vergeten om de verwarming dicht te draaien. Mijn zus maakte laatst een opmerking dat je nooit je verwarming hoog moet zetten als je cv-ketel uit staat anders kan hij kapot gaan! Nu ben ik helemaal radeloos! Is dit een probleem of niet??

Toegevoegd na 29 minuten:
Ik ben nu ergens anders en ben heel bang dat ik iets van waterschade krijg!!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe kun je nou een verwarming hoog zetten als de ketel uit staat? Dat is onmogelijk. Geen probleem dus.
Utrecht
7 jaar geleden
Wat een onzin van je zus!
Is ongeveer hetzelfde als de schakelaar van je koffiezetapparaat aan zetten maar de stekker niet in het stopcontact hebben.
Er gebeurt helemaal niets: de thermostaat zal aangeven dat de CV moet gaan branden en blijft dat doen totdat de temperatuur op de ingestelde waarde komt. Dat gebeurt niet (CV staat uit), dus hij blijft aangeven "aan". Niets mis mee.
Castle
7 jaar geleden
Dat is net zoiets als vol gas geven in je auto terwijl de motor uitstaat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geen probleem. Over je zus: Iets met klok en klepel.
Er kan iets kapot gaan als de cv aan en hoog staat met alle radiatoren dicht.

Antwoorden (2)

Nee onzin, als ketel uitstaat gebeurd er niets.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De CV hoog zetten en de ketel uit, levert voor de ketel geen probleem op.

Het gevaar zit er een klein beetje in als het extreem koud wordt, en je bent langere tijd weg dat de temperatuur in je huis ook onder 0 graden C komt, en je leidingen stuk vriezen, ook zou je CV ketel dan stuk kunnen vriezen.

Of dit gaat gebeuren is geheel afhankelijk van je woning ( vrijstaand, of appartement in flat ) en de mate van isolatie van je woning. En de tijdsduur van je afwezigheid in combinatie met de buitentemperatuur.

Beter is het, zeker in de winter om de temperatuur op ongeveer 10 graden in te stellen, en alle radiatoren open te zetten. Je houdt dan circulatie en weet zeker dat de zaak niet stuk vriest
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
Zolang het buiten geen 10 graden vriest is er helemaal geen gevaar voor bevriezing IN de woning. Geen paniek, dus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Inekez1
klopt