Prijs
Poeder en glansspoelmiddel kosten samen zo'n 11 cent per wasbeurt. De meeste tabletten zijn duurder dan poeder (rond de 25 cent per tablet) en hoef je niet zo precies te doseren als poeder.

Voordelen tabletten
In combi-vaatwastabletten zitten vaak verschillende middelen. Deze tabletten kunnen niet alleen losse middelen vervangen, ze hebben vaak ook nog extra functies. Ze zorgen bijvoorbeeld voor extra glans, zilverbescherming en het neutraliseren van geurtjes. Deze extra’s worden niet altijd waargemaakt.

Nadeel tabletten
Een goed vaatwastablet geeft wasmiddel, glansspoelmiddel en zout op het juiste moment tijdens de wascyclus vrij. Normaal gesproken wordt wasmiddel gebruikt tijdens voorspoelen en de wascyclus, glansspoelmiddel alleen tijdens het spoelen en zout tijdens de hele cyclus om het water ontharden.
Het is voor een machine echter lastig te bepalen wanneer welk onderdeel van het vaatwastablet nodig is. Aan het einde van de wasbeurt moet nog genoeg glansspoelmiddel overblijven om de vaat mooi te laten drogen.
Ook kan de machine de melding geven dat er zout en glansspoelmiddel nodig is, terwijl dit al in het gecombineerde tablet zit. Om dit te voorkomen hebben sommige vaatwassers een speciale functie voor het gebruik van gecombineerde vaatwastabletten. Vaak wordt dan wel het vaatwasprogramma verlengd om optimale was- en droogresultaten te behouden.

Of vaatwastabletten beter zijn hangt af van de waarde die je aan de voor- en nadelen hecht.

Toegevoegd na 9 uur:
Praktisch voordeel tabletten: je hoeft niet drie middelen in de vaatwasser te stoppen en niet te controleren of er voldoende glasspoelmiddel en zout in de machine zit.
SimonV
7 jaar geleden
Afzonderlijk heeft de voorkeur. Anders zit je vast aan een standaard hoeveelheid zout onafhankelijk van de hardheid van het leidingwater. Als je met los zout de hoeveelheid kunt regelen gerelateerd aan de hardheid van het water is dat veel beter.