Kan de temperatuur heter worden dan 100 graden in de magnetron?

In geval van het opwarmen van eten (circa 5 minuten). Op magnetron bakjes staat vaak een maximale temperatuur van 100 graden, vandaar dat ik me afvraag of en in welke gevallen de temperatuur boven de 100 graden kan komen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
32.8K

Antwoorden (3)

De magnetron warmt het water in je eten op. Water wordt niet heter dan 100 graden. Dus je soep je worteltjes met een gehaktbal of wat je ook eet, ook niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Nou... je kunt zuiver water in een schone mok verhitten tot een stuk boven de 100 graden zonder dat het gaat koken.
Heel , heel veel heter. Behalve als het water bevat.
Water wordt niet warmer dan 100 graden, want dan kookt het. Zolang het voedsel dat je verwarmt in de magnetron veel water bevat, zal er niks mee misgaan.
Pas echter HEEL erg op met het verhitten van suiker en vet ; die temperaturen kunnen gigantisch uit de klauwen gieren, en zelfs nadat ze al uit de magnetron zijn gehaald nog verder doorwarmen (en overkoken !)

Ook vet en suiker worden verhit door geluidsgolven, maar hebben een veel hoger kookpunt, en dat kookpunt kun je in de magnetron ook gewoon bewerkstelligen. Maar niet zonder grote risico's.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geluidsgolven? Elektromagnetische straling lijkt me iets waarschijnlijker..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, geluidsgolven. Die term wordt over het algemeen gebruikt bij magnetrons. Waarom weet ik ook niet, want je hoort ze niet (ultrasoon) , wellicht om aan te geven dat ze op exact dezelfde manier werken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is voor het eerst dat ik dat hoor ( en dan heb ik het niet over de magnetron), de magnetron werkt gewoon door het in trilling brengen van apolaire moleculen zoals b.v water in een wisselend elektromagnetisch veld. Dat heeft niet echt veel met geluid te maken
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ondanks de " geluidsgolven" een prima helder antwoord. +
Ja, maar niet tijdens het op een normale manier opwarmen van normaal voedsel.

Water in combinatie met andere stoffen heeft vaak een kookpunt iets hoger dan 100 graden.
Verzadigd zout water bijvoorbeeld heeft een kookpunt van 108 graden.
Dat komt in de keuken niet voor, een beetje zout maakt niet uit. Iets hoger dan 100 is voor die bakjes ook geen probleem.

Je kan echt ook suiker karameliseren in een magnetron en daarbij kunnen temperaturen oplopen tot boven de 200 graden.
Rond de 180 graden is normaal.
Dit kan dus niet met die bakjes.