Miele inductiekookplaat van 9 jaar oud geeft storing, reparatiekst 800 euro. Moet ik die betalen?

Er moet een elektronica onderdeeltje vervangen worden (melding FE32). Moet ik deze kosten accepteren of mag ik verwachten dat zo'n kookplaat nog naar behoren dient te werken na 9 jaar en kan ik een klacht hierover indienen bij Miele of de rechtsbijstandverzekering inschakelen.

Ivana
9 jaar geleden
Lijkt mij wel. Normale slijtage, dus zijn de kosten voor de gebruiker. Je garantie is immers al lang verlopen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor €800 heb je ook een nieuwe.
Utrecht
9 jaar geleden
Als je meerdere apparaten tegelijk koopt, wordt wel eens 5 jaar garantie gegeven.
Na 9 jaar lijkt me niet dat je nog enige rechten kan claimen op garantie. Je kan Miele -vriendelijk- benaderen met de vraag of ze nog iets voor je kunnen betekenen. Met er direct de rechtsbijstand bij te halen verspeel je m.i. alle goodwill.
Erna55
9 jaar geleden
Ik begrijp niet waarom je denkt een rechtsbijstandverzekering in te schakelen.
Er is een garantietermijn waarbinnen de fabriek gratis de mankementen repareert. Na de garantietermijn zijn reparatiekosten voor de gebruiker. Vanuit welke gedachte denk je juridisch rechten hebt ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met garantie heeft dit niks te maken.
http://www.kieskeurig.nl/document
/A19B25827AA58DE3C12574AB00374E15
Nou de vraag wat de levensduur van een inductiekookplaat is.
En dan de vraag wat die van een Miele inductiekookplaat is. Miele adverteert op hun eigen website met "Immer besser".
Altijd beter?
Dan mag je verwachten dat de levensduur van een Miele ruim beter is dan gemiddeld. Van een standaard inductiekookplaat mag je uitgaan van ? Ik kom ergens 7 jaar tegen. Ook dat het voor Siemens in Duitsland 15 jaar is.
Maar Miele is altijd beter... dus 16 jaar :-) (zou een leuke voor een rechtszaak zijn, maar daar krijg je je verzekering echt niet zo gek voor)
Erna55
9 jaar geleden
Levensduur en garantie zijn verschillende dingen. De levensduur van een auto is pakweg 15 jaar.
Dat wil niet zeggen dat er niet af en toe iets kapot gaat of vervangen moet worden. Bij de garage betaal je ook gewoon de nieuwe accu wanneer die aan vervanging toe is.
Want buiten de garantieperiode zijn de reparatiekosten gewoon voor jezelf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lees anders eerst die link even. (met links naar wetteksten e.d.)
een accu is een slijtage onderdeel, als binnen een bepaalde periode je carrosserie doorroest buiten jouw schuld dan... Dit stukje wet is belangrijk:
"De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig"
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zie dat die link niet goed doorkomt, even opnieuw, anders de volledig link kopiëren en plakken: www.kieskeurig.nl/document/A19B25827AA58DE3C12574AB00374E15
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb wat fora voor je afgesnuffeld, en de meesten hebben problemen met de condensatoren van die kookplaten toen de error FE32 verscheen. wellicht hoef je niet 800 euro uit te trekken voor reparatie als je die dingen zelf kan (laten)vervangen, i.p.v. de hele printplaten vernieuwen. "Beste Allemaal, Sinds twee dagen melding FE32 op onze 7 jaar oude inductie. Miele vraagt 770 euro voor het vervangen van een printplaat. Wat kunt u doen: Haal printplaat los. U ziet op de elektrolytische condensatoren een bolling. Dat betekent dat het afgelopen is met de condensator. vervang de condensator. kosten ( baco ijmuiden ) 50 cent voor twee stuks. Apparatuur werkt weer als nieuw."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Overigens is het enige waar je over kunt klagen de absurde hoge reparatie kosten, het zijn vaak componenten die maar een paar centen waard zijn die de functie van zo'n heel duur apparaat lam legt.
Zou bijna geneigd zijn je te helpen puur uit frustratie...

Antwoorden (3)

Ik gok dat je fabrieksgarantie al geruime tijd verlopen is. Bij sommige Miele kookplaten staat een garantie van 2 jaar. Van Miele hoef je dus waarschijnlijk niets te verwachten.

Of je na 9 jaar nog wat aan je rechtsbijstandverzekering hebt, durf ik niet te zeggen. Dit ligt ook aan je dekking.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is volkomen logisch dat als er na 9 jaar gebruik iets kapot gaat, de reparatie geheel voor jouw rekening is. Een klacht indienen is dus volstrekte onzin.
Wel zijn de kosten zo hoog, dat het waarschijnlijk aantrekkelijker is om gewoon tot de conclusie te komen dat het apparaat "op" is en dat je beter een nieuwe kunt kopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De 'light bulb conspiracy' nog niet gezien??
http://www.imdb.com/title/tt1825163/
Een 'normale' levensduur voor een inductiekookplaat is 10-12 jaar. Voor Miele-apparatuur zou je een nog wat langere levensduur mogen verwachten, gezien het prijsniveau.

Je hebt echter niet te doen met Miele zelf maar met de leverancier waar je het product gekocht hebt. Dat is je aanspreekpunt als consument. Je zou kunnen vragen of hij bereid is 1/10 (of wellicht nog wat meer) van de reparatiekosten te dragen. De rest is dan voor jezelf, want dit is de waardevermindering door het gebruik (de afschrijving).

Wat je ook kunt doen: een nieuwe kopen en een beperkte korting bedingen omdat de oude niet de verwachte technische levensduur heeft gehaald.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ heb je toevallig een "officiële" bron van die 10-12 jaar?
10 jaar zou 1/10 voor de verkoper beteken.
12 jaar 3/12
15 jaar 6/15 (15-9jaar=6) En dat dan over het arbeidsloon, de onderdelen volgens mij volledig voor de klant.
Computoon
9 jaar geleden
De site waarvan ik de gemiddelde levensduur heb gehaald is niet 'officieel' maar oogt wel deskundig: http://www.inductie-koken.nl/ Daar is bij de FAQ te lezen:
"7. Wanneer is het nog zinnig om uw inductie te laten repareren? Het meest voorkomende probleem is kapotte printplaten. Indien dit het geval is begint dit aan de linker of rechterzijde. Indien 1 zijde het niet meer doet dan volgt de andere zijde vaak binnen een korte tijd.
(controleer eerst uw stoppen in de meterkast) Dit komt het meest voor bij oudere inductie kookplaten, ergens na een jaar of 8, gemiddeld gaan deze kookplaten 10 tot 12 jaar mee. Printplaten vervangen, indien nog verkrijgbaar is een kostbare zaak, meestal zo rond de 300 euro per zijde. Als de inductie kookplaat niet ouder is als 3 jaar dan is dit nog wel te doen, is de kookplaat ouder dan is het beter een nieuwe te kopen, en uw leverancier om coulance korting te vragen. Indien uw printplaten te snel stuk gaan betekent dit dat er onvoldoende ventilatie is aangebracht bij de montage !! verhelp dit dus ook !" Er is eigenlijk maar weinig te vinden over de levensduur. Elders nog een leeftijd tussen de 10 en 15 tegenkomen (gemiddelde dan 12,5 jaar). En in de pdf op de site is http://www.fotokine.be/inductie.pdf is vermeld: "De huidige inductie kookplaten (bron fabrikant en uitvinder Brandt) zullen naar verwachting tussen de 12 en de 17 jaar meegaan."
Dat zou dan gemiddeld 14,5 jaar zijn. Laat mijn conclusie dan zijn, dat een Miele (toch een kwaliteitsmerk) toch minstens een jaar of 12 moet meegaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Persoonlijk vind ik langer (als juridische levensduur)
Zie ook mijn redenatie bij de reacties.
Maar met mijn mening kan vraagsteller niet zoveel.
Er zijn wel lijstjes, maar die gaan uit van gemiddelde merken, niet van Miele.