hoe het beste (vloeistoffen) verwarmen in de magnetron?

wat zou beter zijn (gelijkmatiger verwarmen?);
de vloeistof in het midden op het draaiplateau plaatsen of juist aan de buitenrand van het draaiplateau?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.1K
Amadea
9 jaar geleden
In een ronde schaal die je in het midden plaatst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb wel eens gehoord, in een mok met theelepeltje erin. Het theelepeltje zou zorgen voor een gelijkmatiger verdeling van de warmte. Dus de vloeistof is overal even heet.
Amadea
9 jaar geleden
Alleen een plastic of houten lepel(tje). Nóóit metaal in de magnetron!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je b.v. zuiver water in de magnetron verwarmt in een glas met een mooie gladde binnenkant, bestaat in theorie de kans dat bij het bereiken van de kooktemperatuur er toch geen kookverschijnselen optreden. Dit is een meta-stabiele situatie. Het koken kan zich elk moment inzetten, b.v. door een trilling. Hoe hoger de temperatuur waarbij de vloeistof uiteindelijk gaat koken, des te heftiger is de reactie.
Door een lepeltje (scherpe randen) in de vloeistof te plaatsen voorkom je deze toestand.

Antwoorden (1)

Om eten of vloeistoffen gelijkmatig te verwarmen is de buitenrand van het draaiplateau de beste plek. Het afdekken van de mok of beker met een klein bordje zorgt er ook voor dat vloeistoffen sneller opwarmen en zorgt er voor dat eten niet droog wordt.