Tijdens de garantie is mijn waterkoker kapot gegaan. Nu mag ik bij het bedrijf iets anders uit zoeken. Mag dat? Of mag ik mijn geld terug vragen

Mijn waterkoker ging kapot tijdens de garantieperiode. Elektrokoopjes.nl wil me een nieuwe geven, maar het product is niet meer voorradig.Het bedrijf verkoopt hem niet meer, maar het is elders wel verkrijgbaar. Nu mag ik voor het geld iets anders uitzoeken. Mogen zij dit? Moeten zij het geld niet gewoon terug storten?
--

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan je voor dat geld een vergelijkbare terugkopen?
Antoni
9 jaar geleden
Misschien vind je een antwoord op de website www.juridischloket.nl. Ik kon het daar (nog) niet vinden, maar er staat wel nuttige informatie op die website. Je kan ook contact opnemen met het Juridisch Loket of een vestiging bezoeken voor een antwoord op je vraag.

Het beste antwoord

Ik heb ooit een vergelijkbare situatie gehad en telefonisch contact opgenomen met de consumentenbond. (ik kan het niet terug vinden op de website) Daar werd mij het volgende verteld;

In principe is de winkel verantwoordelijk voor het verlenen van de garantie en zullen ze dus indien mogelijk het apparaat ter reparatie aan moeten bieden bij de fabriljant. De fabrikant mag het apparaat binnen de garantieperiode 3 keer repareren, indien dit niet mogelijk is dan heeft u recht op een nieuw, gelijkwaardig of beter model, (dit mag met toestemming van de consument een ander merk zijn) indien de winkel dezelfde of een beter/ nieuwer model niet kan of wil leveren heb je recht op je geld terug. Sommige winkels hebben in de voorwaarden staan dat er geen geld wordt geretourneerd in geval van ruilen, maar omdat het om een defect gaat, heb je hier altijd recht op.

In mijn geval werd het erg goed opgelost (met een veel luxer model laptop) maar dit pas nadat ik had aangegeven wat volgens de consumentenbond mijn recht als consument was.

Dit is overigens wel alweer een aantal jaren geleden, maar volgens mij is dit niet veranderd. Ik zou niet akkoord gaan tenzij ze je een andere waterkoker willen aanbieden die jij ook wil.

Toegevoegd na 10 minuten:
Volgens consuwijzer is het slechts toegestaan om twee keer te repareren of vervangen. - zie onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In dit geval kun je de koopovereenkomst laten ontbinden en moet het geld teruggestort worden.

De 'volgorde' van acties bij een ondeugdelijk product is: reparereren of een nieuw, soortgelijk product geven. Dit naar keus vande verkoper.

Als dat allebei niet mogelijk is, kun je de koop ontbinden en heb je recht op geld terug. Met tegoedbonnen of iets dergelijks hoef je geen genoegen te nemen.