Afwasmiddel (dreft) in vaatwasmachine kan dat kwaad?

De vaatwastabletten waren op en mijn neefje besloot een beetje handafwasmiddel er in te doen. De vaat kwam er blinkend en schoon uit. Kan het kwaad of wat zijn de nadelen om dat te blijven doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
69.3K

Het beste antwoord

veel kwaad kan het niet, zowel de tabletten als handafwasmiddel ontvetten goed dus je vaat zal mooi schoon worden, zoals je reeds vermeldt. Gewoon naspoelen met wat warm water (in een plantenspuit doen en de binnenkant van de vaatwasser goed nat spuiten en het vocht laten weglopen, evt. nog wat extra warm water erbij gieten).

Het belangrijkste nadeel van hand-afwasmiddel zou zijn dat het minder goed te doseren is maar je neef is hier blijkbaar toch goed in geslaagd. verder is de samenstelling niet heel afwijkend. In een wasmachine kun je toch ook vloeibaar wasmiddel of tabletten naar keuze gebruiken?

Of het op de lange duur handig is vraag ik me af. Vooral omdat jouw afwasser nooit precies dezelfde vulling heeft is de dosering lastig -- maar dat geldt natuurlijk evenzo als je een tablet gebruikt. Ik zou je adviseren de vaatwasser zo vol mogelijk te doen (in het redelijke natuurlijk, gewoon zorgen dat hij flink vol zit en niet halfleeg staat te draaien) en tabletten te gebruiken die er tenslotte voor bedoeld zijn.

Voor je machine kan het geen kwaad om in geval van nood hand-afwasmiddel te gebruiken; het enige dat ik kan bedenken is dat het invloed heeft op eventuele kalkaanslag. Mocht je het niet helemaal vertrouwen laat de machine dan een keer draaien zonder was en zonder vaatwasmiddel, eventueel wel met citroensap of calgon.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Duidelijk genoeg

Andere antwoorden (1)

Gewoon afwasmiddel kan erg gaan schuimen. Met een beetje pech staat de machine als hij klaar is nog steeds vol met schuim. Maar als de vaat erg vet is schuimt het al een stuk minder.
bamibal
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Ervaring? Of de gebruikelijke fantasie.
En hoe veel kwaad kan schuim?