Hoe weet je of een verwarmer efficient is?

Ik wil een verwarmer kopen voor in mijn kamer , maar ik wil eentje dat niet teveel elektriciteit verbruikt... Hoe weet ik dit?
http://www.vandenborre.be/bijverwarming/proline-pf20

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alle elektrische verwarmers van dit type zijn even efficiënt, namelijk zo goed als 100%.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus , de elektriciteitsrekening zal geen 50 euro hoger zijn door dit "ding" alleen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, eerder iets in de buurt van 100.
Een petroleumkackel is vele, vele malen goedkoper. Maar je ruikt hem wel een beetje.....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar petroleum kost ook weer wat ...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat klopt, Maar je kunt er echt heel zuinig en gericht mee stoken. En daarmee SOMS iets goedkoper uit zijn dan met gas. Gas blijft het voordeligst, als je er goed mee omgaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je gaat het gewoon niet gratis krijgen, sorry. Zelfs een dikke trui en een paar pantoffels kosten geld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2000 Watt
das ongeveer 50 cent per uur als ie voluit staat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HR houtkachel en boomverzorger worden, dan wordt je betaald voor het verwijderen van bomen die in de weg staan.
(hoewel je dat hout ook zou kunnen verkopen, dus je verbruikt altijd iets dat waarde heeft)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
maar voor je je hr-houtkachel hebt terugverdiend.......met sloophout kom je trouwens ook een heel eind de winter door, hoor. Een oude buurman van ons had eervorig jaar geen geld om de diesel bij de vullen omdat hij zijn baan verloor (hier stoken veel mensen thuis nog rode diesel) en heeft de hele winter de houtkachel gevoerd met oude pallets, sloophout, oude meubels, de hele rambam. Geen cent gekost. Wel een hoop geregel ;-) Enne, 50 cent per uur, kreng staat snel 5-Daar 10 uur per dag aan tel uit je winst. Daar kwamen wij wel achter toen mijn dochter een poosje een elektrische kachel op haar kamer had. AU !!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
50 cent per uur is inderdaad heel veel.
(dat wilde ik ook zeggen, maar het klinkt inderdaad als weinig)
5 uur x 0,50 x 30 dagen = al 75 euro!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja...daar kwamen wij dus ook achter...zucht. Vooral de nachten dat ze *oeps* was " vergeten" hem uit te zetten.....en de dagen.......
We hebben het kreng zonder pardon bij het grof vuil geflikkerd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn antwoord is verwijderd, maar niet verplaatst naar de reacties, dus dat doe ik dan bij deze zelf maar even . " Het allergoedkoopste is altijd nog gas. Dus als je gewoon centrale verwarming hebt, stook je het voordeligst door die gewoon te gebruiken, en de radiatoren dicht te draaien in ruimtes waar je niet komt. (Al kan dat met het oog op vocht wel eens niet het meest verstandige zijn, maar dan in elk geval zo laag mogelijk). Het allerduurste is elektrisch. Logisch ook ; om die elektriciteit uit de muur te kunnen trekken, moeten er elders eerst fossiele brandstoffen worden verwerkt. Een goede tussenoplossing is het ouderwetse petroleumkacheltje. Dat is relatief voordelig in gebruik, en voor 1 ruimte kan dat voordeliger zijn dan de verwarming opendraaien, vooral als je er bij in de buurt blijft zitten. En gewoon uitzetten als het warm genoeg is natuurlijk. Nadeel is dat het wel een beetje ruikt, dus goed ventileren. Er is geurarme petroleum te krijgen, maar niet eenvoudig en ook iets minder voordelig." Ik was vergeten : hoe je het kunt zien ? Wattage / verbruik per uur omrekenen naar wat het je kost. Beetje open deur, niet ?

Het beste antwoord

Door te kijken naar hoeveel watt het apparaat per uur verbruikt, en dat eventueel omrekenen naar hoeveel uur je denkt hem te gebruiken per dag.

Elektrisch :
Een gemiddeld elektrisch kacheltje gebruikt al snel 2000 watt ; dat komt neer op om en nabij de 50 cent per uur. Dat lijkt weinig, maar als hij tien uur per dag aanstaat, zit je al snel op 150 euro in de maand.

Vergelijk de kosten wel met de andere mogelijkheden :
CV :
Hoeveel gas je verstookt zie je door een paar dagen je gasmeter in de gaten te houden ; een voorbeeld van een berekening geven hangt hier namelijk wel van HEEL veel factoren af.

Petroleumkachel :
Petroleum heeft net als benzine geen vaste prijs, maar ze wisselen niet zo heel snel. Afhankelijk van hoeveel je kachel per uur verstookt (varieert per kachel maar is vaak wel aangegeven) kun je uitrekenen wat dat je kost. Wij zijn voor 1 kamer zo'n 2-3 euro on de week kwijt (bijverwarmen).

Er zijn natuurlijk meer opties, maar deze hebben nog een relatief lage investering. Want de investering moet je er natuurlijk OOK weer uit zien te ' stoken' .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je elektrisch wilt verwarmen, kies dan voor een straalkachel, die zijn veel energie-efficiënter en bovendien comfortabeler. Hier is een voorbeeld: http://tinyurl.com/m442f92

Een ventilatorkachel zoals in jouw link produceert warme lucht. Hij vult de hele kamer met warme lucht. Dat is in feite niet nodig, want je hoeft alleen warmte te hebben op de plek waar je zit. Nadelen van een ventilatorkachel:
1) Je verwarmt een heleboel ruimte die niet nodig is;
2) het kost een bepaalde opwarmtijd;
3) je krijgt warmteverlies door warme lucht die verdwijnt via kieren en deuren;
4) warme lucht stijgt op, bij je hoofd is het dus warmer dan bij de voeten;
3) opgewarmde lucht is droge lucht, veel mensen krijgen daar klachten van;
4) ook het lawaai van zo'n kachel is vervelend.

Stralingswarmte is veel comfortabeler en zuiniger. Warmtestraling is vergelijkbaar met zonlicht. Waarom is dit beter?
1) Stralingsverwarming voelt prettig aan;
2) je verwarmt alleen de plek waar je zit;
3) er is geen of nauwelijks opwarmtijd: je hoeft de kachel dus niet een uur van tevoren aan te zetten;
4) geen warmteverlies door tocht of luchtverplaatsing - dit is overigens ook de reden waarom op buitenterrassen bij cafés e.d. altijd stralingsverwarming toegepast wordt.
5) geen droge lucht, dus gezonder;
6) geen ventilatorlawaai, dus lekker rustig.

Omdat stralingverwarming de meest directe verwarming is die bestaat, kan de kachel een lagere capaciteit hebben. Ik heb mijn hele middelbare schooltijd zitten studeren in een kamer met alleen een straalkachel, die in stappen te schakelen was van 250 Watt tot 1250 Watt, maar de hoogste stand heb ik bijna nooit nodig gehad. Vergelijk dat maar eens met een ventilatorkachel van 2000 Watt.

Voor de volledigheid: er zijn ook straalkachels die op gas werken, zie: http://tinyurl.com/ovuam5w . Ook petroleumkachels met een element dat opgloeit en met een spiegelende plaat er achter, zoals deze: http://tinyurl.com/omutmp2 geven een gedeelte van de warmte af als straling. Nadeel van deze 2 kachels is echter dat je moet zorgen voor voldoende luchttoevoer voor de verbranding en afvoer van de verbrandingsgassen, dat veroorzaakt dus weer warmteverlies en wellicht tocht. Verbrandingsgassen bevatten vocht en CO2, dit kan een bedompte sfeer geven en condens veroorzaken op je ramen.