Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een inductiekookplaat?

We zijn bezig met de aankoop van een woning in een nieuwbouwproject. In dit project komen geen gasleidingen en dus moeten we elektrisch gaan koken.
Nu hebben we besloten om inductie te gaan gebruiken, maar waar moeten we op letten?

We weten al dat we krachtstroom moeten hebben als we meer dan 4 pitten willen, (want dat is meer dan 7,4 kW) dus dat doen we niet. En we willen een kookplaat van minstens 80 centimeter breed.
Waar moeten we verder nog op letten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

Allereerst: goede keuze! Inductiekoken is efficienter, hygienischer en veiliger dan andere vormen van koken. Maak je over de 'juiste pannen' geen zorgen: je kunt eenvoudig controleren of jouw pannen werken op inductie: houd er een magneet onder, blijft deze plakken? Dan is je pan geschikt voor koken op inductie.

De inductie kookplaat:
Zoals al vermeld is het hebben van flexibele kookzones erg handig, zo past elke pan en hoef je niet zo exact te plaatsen en kun je flexibel overal pannen neerzetten op de plaat. Dit heet ook wel 'panherkenning': de pan wordt herkend en de plaat weet waar de energie naartoe moet.

Andere aandachtspunten:

Opbouw of inbouw?
Kinderbeveiliging?
Tiptoetsbediening?

Er zijn ook inductiekookplaten die communiceren met de afzuigkap: meer energie naar de pannen -> extra energie naar de afzuigkap om zo de extra vrijgekomen geur/vocht en warmte af te voeren.

Laat je eens verrassen door de 'onbekende merken': als we ze in Nederland niet kennen betekent dit niet dat ze slecht materiaal maken, het kan zijn dat juist de grote wereldwijde merken in Nederland niet zo bekend zijn maar wel zeer goede producten leveren, ga dus niet gelijk voor de bekende namen maar orienteer je goed op wat er te koop is nadat je je voorkeuren hebt bepaald.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hartelijk dank voor je duidelijke antwoord. Nog wel een vraag: Pannen vervormen toch op gas (girtijzer niet, aluminium wel?) Dan zijn m'n oude pannen toch minder efficiënt? Ook al werken ze wel?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Net als een magneet net zo goed plakt aan een vervormde pan zal ook inductie nog net zo goed werken op een vervormde pan. Het is wel zo dat een pan die (licht) vervormd is minder goed staat op het platte vlak van een inductie-kookplaat. Dus als je bijvoorbeeld een koekenpan hebt die lang op gas is gebruikt en deze wiebelt een beetje als je hem op een plat vlak zet dan zal dit ook zo zijn op je inductie-kookplaat, dit is niet alleen onprettig met koken maar ook minder veilig, maar de pan zal nog steeds worden verwarmd door de inductie (magnetisme). Een nieuwe platte pan is altijd prettiger koken en wellicht ook een paar procent efficienter doordat deze volledig vlak is maar dit is niet een reden om je 'oude' pannen weg te doen. Het is wel zo dat niet alle pannen even goed werken op inductie, net als niet elke pan even goed plakt aan een magneet: het ene materiaal is beter te magnetiseren dan het andere, en omdat pannen meestal uit meerdere lagen (verschillend) metaal of materiaal worden gemaakt verschilt de efficiency van de pannen onderling wel wat, dus je zult in een volledig gietijzeren pan wellicht net iets sneller en efficienter je eten verwarmen dan in een tri-ply pan (meerdere lagen) die niet volledig van magnetiseerbaar metaal is. De verwarring over het gebruik van pannen op inductie waarmee je eerst op gas hebt gekookt komt doordat dit geldt voor koken op een keramische kookplaat: daarbij wordt warmte in de plaat opgewekt en dit moet worden doorgegeven aan de pan (dus hoe platter de pan op de plaat hoe beter de warmte wordt doorgegeven) maar bij inductie wordt de warmte in de pan opgewekt dus zelfs al zou de pan 1 centimeter boven de inductiekookplaat zweven dan nog verwarmt de pan gewoon. Lees meer over inductie en de pannen voor inductie hier:
http://www.plezierindekeuken.nl/welke-pannen-zijn-geschikt-voor-koken-op-inductie
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt niet helemaal, misschien is dat bij bepaalde merken zo, maar mijn op gas gebruikte pannen, die de magneettest doorstaan hebben, worden niet warm op de inductieplaat. De plaat begint te piepen en slaat uit. Ik heb een Atag inductiekookplaat. Maar ik ben het met je eens, ik zou niet anders meer willen dan inductie. Ik vond het trouwens helemaal niet erg om eens nieuwe pannen aan te schaffen.
Sommige oude pannen doen het nog wel en zijn niet naar de kringloop verhuisd, de soeppan en de hapjespan zijn niet vernieuwd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is vreemd, want inductie werkt volgens de natuurwetten van magnetisme, en een gasvlam kan daar niks aan veranderen. Het kan zijn dat jouw pan, waar de magneet wel aan blijft kleven, te weinig magnetiseerbaar metaal bevat om goed met inductie te werken (lees: de inductie kookplaat kan zijn energie niet goed kwijt en slaat uit), dan had de pan altijd al te 'weinig' van het magnetiseerbare materiaal in zich, daar heeft de gasvlam niets aan veranderd. Ik denk dat het dus een kwestie is van een pan die niet genoeg magnetiseerbaar materiaal bevat, en die heb je er ook tussen natuurlijk. Pannen zijn vrij prijzig maar een goede pan gaat gelukkig een leven lang mee. Zoals je aangeeft: een soeppan nooit wegdoen, ook braadpannen komen altijd van pas. Koekenpannen gaan er bij mij nog wel eens uit maar die maken ook behoorlijk wat mee :-) Nieuwe pannen kopen is natuurlijk wel leuk, net als nieuwe schoenen kopen, maar het is voor inductiekoken meestal niet nodig. Gelukkig!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hartelijk dank voor dit antwoord! Hier kan ik wat mee :)

Andere antwoorden (2)

Dat je de juiste pannen gebruikt, die geschikt zijn voor inductie.
jc54
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat begrijp ik. Maar wat zijn dingen waar we op moeten letten bij de plaat?
Er zijn platen met zogenaamde zones waar je de pan precies in de ring moet zetten. Bij veel moderne inductieplaten maakt het niet uit waar je de pan plaatst. Dat is een handige eigenschap.

Ook uitstekende knoppen zijn vervelend met schoonmaken, dus ik zou een compleet vlakke plaat nemen. Een timer die het koken stopt na de ingestelde tijd is ook erg handig, dat hebben ze bijna allemaal. En een turbostand versnelt het koken aanzienlijk, kun je op letten als je dat handig vindt.