Een gemiddelde magnetron kan aan of uit zijn (ik heb het over de buis van een niet electronisch gevoedde magnetronbuis).
Dat betekent dat een magnetron bij 50% gedurende de tijd de helft van die tijd aangeschakeld, doorgaans enige seconden .
Dat heeft als enige voordeel dat de opgewekte warmte zich beter door het materiaal door geleiding van warmte kan verplaatsen.
Nadeel is de afkoeling die de blower welke ook de binnenruimte van de magnetron afvoert, veroorzaakt.
Je zult bij 50% dus iets langer dan twee keer de tijd moeten verwarmen voor een vergelijkbaar effect (ik laat het op energie komen van de buis even buiten beschouwing) maar de totale verwarming is door de langere geleidingstijd , beter homogeen.
Bij ontdooiing van dik materiaal verdient 50% tegen 120% van de tijd de voorkeur, bij een verwarming van relatief dun materiaal en een goed homogene verwarming is de korte tijd op 100% de betere keus.
De levensduur van de magnetron wordt ongunstig beinvloed door de 50% variant, het iedere keer opstarten vinden buizen niet leuk.
De tussenvariant die ik gebruik, is als iets twee minuten verwarmd zou moeten worden, twee keer een minuut met geringe tussenpauze.
Bij mij is de buis dan ook nog nooit kapot gegaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ja en nee.

Helemaal theoretisch is de hoeveelheid vermogen die je erin stopt gelijk, echter voor de meeste magnetrons is dat al niet het geval.

Verder gaat het meestal over het verwarmen van eten, organisch materiaal. Dat kan gevoelig zijn voor (plaatstelijke) hitte. Dus kort en intensief kan plaatselijk oververhitting veroorzaken die je minder hebt bij langer en minder sterk vermogen.

tot slot geldt voor veel magnetrons dat ze toch niet homogeen stralen dus dat kan dit effect zoveel verminderen als verergeren.

Samenvattend zou ik dus zeggen, theoretisch maakt het eigenlijk niet uit maar praktisch meestal wel.
10 jaar geleden
Wat energiegebruik betreft maakt het natuurlijk niet uit.
Maar de magnetrongolven dringen niet zo ver door in de inhoud. Slechts 1 à 1,5 cm.
Als je 4 minuten op 50% opwarmt krijgt de warmte meer tijd om van buiten naarr binnen te geleiden. Je gerecht wordt gelijkmatiger warm.
Bij 2 minuten op 100% blijft de warmte meer aan de buitenkant.
Je kunt dus een beetje kiezen hoe je het wilt hennen.
10 jaar geleden
Dat maakt zeker wat uit. Die vermogensstanden zijn er niet voor niks.

Hoeveel het uitmaakt, verschilt sterk per toepassing. Het minst bij verwarmen van vloeistof. Die warmte verspreidt zich wel, door circulatie. Net als in een pan dus. Gewoon op vol zetten als het echt vloeibaar is. Minder vermogen is dan zelfs ongunstig, omdat je intussen afkoeling hebt (de ventilator staat immers aan).

Het andere uiterste, waar het verschil het grootst is, is ontdooien. Dat kun je het beste zo langzaam mogelijk doen. Reden: wat al ontdooid is, absorbeert meer van de golven dan wat nog bevroren is. Dus een plek die net even eerder geen ijs meer is, kan gaan koken, terwijl een bevroren deel er vlak naast alle golven doorlaat en bevroren blijft. Ontdooi dus altijd zo langzaam mogelijk. Eventueel zelfs met een bak water erbij in de magnetron (zie onderaan).

Iets algemener: hoe hoger het vermogen, des te meer kans op (te) grote plaatselijke verschillen. Doe je kalmer aan, dan verspreidt die plaatselijke warmte zich beter. Liever dus het vermogen lager doen dan voorgeschreven, en zeker niet hoger.

Verder moet iets niet heter worden dan gewenst. Ook niet plaatselijk. Aardappelen uit de magnetron bijvoorbeeld. Doe je dat goed, dan is het erg lekker. Beter dan gekookt zelfs, het lijkt op gepoft. Maar het duurt een minimaal aantal minuten (6 geloof ik, maar 10 is beter). Vermogen is dan afhankelijk van hoeveel aardappelen je erin stopt. Doe je maar 1, dan is die in 2 minuten gaar. Maar zo taai als leer op de ene plek, en net aan gaar op de andere. Die is dan gewoon veel te heet geweest. I.t.t bij gewoon koken, kan het ver boven de 100 graden komen. Omdat de stoom van 100 graden nog verder verhit wordt. Die ene aardappel wordt dus op vol vermogen plaatselijk niet alleen gaar, maar ook gedroogd.
Voor zeer kleine gerechten is een laag vermogen instellen niet genoeg, want die krijgen stoten van 100%, en dan een tijdje niks. In 1 zo'n stoot kan het al mis zijn. Daar bestaat een truc voor: zet er een bak water bij in de magnetron. Die vangt de energie op, die jij niet in dat gerecht wilt hebben met die snelheid. Geen energiezuinige truc, maar soms wel de beste methode.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor die aardappelen is 15 nog beter dan 10. Kwestie van uitproberen.